Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Internet zvýší spotřebu, tvrdí Kotler

  9:20aktualizováno  9:20
- Třebaže se s pokračující globalizaci stává svět čím dál více jedním velkým trhem, při snaze uspět musí i nadnárodní společnosti stále respektovat místní odlišnosti v jednotlivých zemích. "Velké společnosti často investují značné prostředky do svých reklamních kampaní a pak je kvůli úsporám jen překládají do příslušných jazyků. To může být úspěšné třeba u fotoaparátů, ale už ne třeba u jídla," říká jeden z největších světových odborníků na marketing Američan Philip Kotler, jehož učebnice vycházejí ve dvaceti jazycích v téměř šedesáti zemích světa.

Liší se nějak přístupem k marketingu Spojené státy a střední Evropa? Vidíte nějaké další rozdíly?
V České republice se přikládá větší význam osobnímu kontaktu při prodeji. Kupující v USA chtějí jen vědět, co se prodává, a nechtějí na nákupy vynakládat příliš času - toho tam má každý málo.

To je často i problém amerických firem, které expandují třeba do Jižní Ameriky, kde neuspějí, protože nechápou, že lidé tam si potřebují na věci zvyknout a potřebují čas na rozhodování.

Další rozdíl bych viděl v tom, že v Americe má marketing více zdrojů, firmy víc věří v jeho účinnost a vyčleňují na něj zhruba desetinu až třetinu rozpočtu.

Zde je to mnohem méně, čímž však nechci říct, že by bylo nutno za každou cenu začít zvětšovat marketingové výdaje.

Jak se mění definice marketingu v novém století?
Stará stručná definice marketingu byla - uspokojování potřeb při dosažení zisku. Teď je potřeba naučit se řídit ziskově poptávku.

Jednak její výši - někdy mohu potřebovat, aby lidé kupovali méně, například pokud mám z nějakého důvodu nedostatek zboží. Takže třeba pozastavím propagaci.

Dále načasování poptávky - mohu se třeba snažit prodávat více limonády v zimě.

A do třetice složení poptávky - třeba širší nabídku bankovních služeb lidem s vyššími příjmy. Většina lidí ve firmě určuje, jak velká bude výsledná nabídka, zaměstnanci marketingu by se měli soustředit na poptávku.

Jak se v této změně odrážejí moderní technologie?
Význam elektronického obchodování rychle poroste. Odhaduji, že během pěti let bude tvořit asi patnáct procent všech nákupů. A bude mít efekt i na nárůst spotřeby, nakupování bude totiž najednou hrozně jednoduché.

Pro spoustu lidí to bude pokušení - prostě jen kliknete a zboží bude objednáno. Obdobný efekt na spotřebu mělo i rozšíření kreditních karet.

Nesmíme zapomínat na odlišnosti v jednotlivých zemích, říká Kotler

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.