Internetové obchody neplní povinnosti

Téměř devět z deseti internetových obchodů v České republice neplní základní informační povinnosti, které jim ukládá zákon. Firmy na svých stránkách neuvádějí adresu a identifikační číslo a zákazníkům často tají, že mají právo od uzavřené smlouvy do 14 dnů odstoupit.

Vyplynulo to z testu 120 internetových obchodů, který uskutečnilo Sdružení obrany spotřebitelů Povinnost informovat spotřebitele o základních údajích mají internetové obchody od ledna 2001, kdy vstoupila v platnost novela občanského zákoníku. "Ani jedenatřicet měsíců nestačilo virtuálním obchodům na to, aby se sžily s novou právní normou," uvedl předseda Republikového výboru SOS František Lobovský. O adrese společnosti informovalo spotřebitele 83 procent obchodů, informace o ostatních povinných údajích však již byly vzácnější. Identifikační číslo uvedlo jen 45 procent obchodů a o právu na odstoupení od smlouvy předem informovalo své zákazníky pouze 15 procent nákupních serverů.

Obchody na síti nesmějí tajit

* adresu své firmy
* identifikační číslo (IČO)
* informaci o tom, že spotřebitel má do 14 dnů právo na odstoupení od smlouvy

Část spotřebitelů tak ani neví, že mohou od smlouvy uzavřené přes internet do 14 dnů odstoupit. "Obchody, které na to neupozorní, jsou však samy proti sobě. Pokud nesplnily svoji informační povinnost, lhůta na odstoupení se prodlužuje na tři měsíce," upozornil František Lobovský. "Většina testovaných obchodů přislíbila, že své nedostatky okamžitě napraví. Jen ojediněle jsme se setkávali s výhrůžkami, že pokud výsledky testu zveřejníme, bude se dotčená firma domáhat právních důsledků," uvedl Karel Pavlík ze sdružení.

Podrobné výsledky testu na adrese www.spotrebitele.cz.