Obchodníci očekávají, že hitem Vánoce budou levné LCD televizory. Ilustrační foto

Obchodníci očekávají, že hitem Vánoce budou levné LCD televizory. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Internetové obchody zakládají kamenné pobočky

  • 11
Letošek prodejcům elektroniky nepřál. Obchodníci se tak alespoň před Vánocemi snaží zvrátit propady novými způsoby prodeje. Prodejci se snaží zvrátit propady tržeb nabídkou si zboží osahat a vyzkoušet.

Kamenné obchody zlevňují, aby rozdíl mezi cenou na internetu a v prodejně byl co nejmenší, jiní zase vytvářejí z prodejen místa, kde zákazníkovi správně poradí. Internetové obchody chtějí nevirtuální konkurenci vzít výhodu si zboží osahat a otvírají vlastní kamenné pobočky.

Podle výzkumné společnosti GfK se do třetího čtvrtletí trh technického zboží meziročně propadl v tržbách asi o deset procent. A zřejmě ani Vánoce obchodníkům celoroční ztráty nezacelí.

"Vidíme, že i říjen byl výrazně slabší než loni a ani další předvánoční měsíce zřejmě letošní propad nezastaví," předpokládá Zdeněk Bárta, ředitel pro maloobchod a technologie společnosti GfK.

Podle GfK se krize podepsala stejně tak na tradičních obchodech jako na obchodech on-line. "Dramatické meziroční nárůsty on-line prodejů z minulých let se určitě zpomalily, u některých produktů se prodej na e-shopech dokonce propadl o něco málo více než prodej v klasických obchodech," upozorňuje Bárta.

Na "osahávačku" vsadil například Electro World, který otevřel předělaný obchod v Čestlicích u Prahy. "Musí to být takové hřiště," vysvětluje John Browett, šéf britské DSGi, majitele sítě Electro World, koncept prodeje, kdy zákazník může na místě odzkoušet rozdíly mezi jednotlivými typy technologií.

I podle šéfa řetězce Datart Pavla Slámy pomáhá kamenným obchodů skutečnost, že lidé chtějí i informační servis a výrobky na vlastní oči vidět. Podle něj také svou roli hraje fakt, že některé dražší modely dodavatelé raději nejdříve pošlou do řetězců, kde se lépe "zpropagují", a na internet se dostanou až se zpožděním.

Ceny naruby - levnější zboží v kamenném obchodě

"Navíc ne vždy je pravda, že na webu je levněji. Například v našem případě je asi 30 procent zboží levnějších v krámech než na našem e-shopu," dodává Sláma. Zdůvodňuje to větší konkurencí v obchodních centrech, kde jsou ceny pod větším dohledem. Například pračka LG WD-10480NP se na webu Datartu prodává za 8 990 korun, zatímco v obchodě byla na konci minulého týdne (tj. v pátek 27. 11.) o dva tisíce levnější. Navíc v kamenných prodejnách se více pracuje s akčními nabídkami než na webu.

"V dnešní době, kdy lidé šetří, je však naší výhodou, že internetové nákupy jsou synonymem levných nákupů," tvrdí Jan Samko, šéf marketingu internetového prodejce Alza.cz.

Ale i internetoví obchodníci začínají chápat, že možnost si zboží osahat může vést k úspěchu u nových zákazníků. "V tuto chvíli je na trhu velká skupina lidí, která si chce věci nejdříve vyzkoušet, a pro ně jsme vytvořili demonstrační zónu v pražských Holešovicích," dodává Samko.

Hitem budou LCD televize

I přes snahy prodejců se všichni shodnou, že letošní Vánoce budou určitě co do tržeb slabší než v předchozích letech. "Je vidět, že lidé hodně přemýšlí o nákupu elektrospotřebičů. Důkladněji porovnávají parametry, sledují energetickou náročnost výrobků," přiznává Bohuslav Komín, mluvčí řetězce Euronics.

Podle všeho v době recese budou hitem často televize s vysokým rozlišením, jejichž cena šla letos výrazněji dolů. Na druhé straně obchodníci budou hodně spoléhat i na prodej menších a levnějších dárků. "Populární nyní je třeba přenosná meteostanice, která stojí několik stovek korun," odhaluje možný hit letošních Vánoc Komín. V kurzu budou také domácí kávovary, navigace a netbooky.