Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Internetoví obchodníci budou mít mnoho povinností

aktualizováno 
O tom, že tuzemští zákonodárci myslí také na zákazníky, kteří si nekupují zboží přímo v obchodech, ale například po internetu, svědčí v současné době připravovaná novela občanského zákoníku. Nové ustanovení o takzvaných smlouvách sjednávaných na dálku, tedy nikoli takzvaně "face-to-face" ("tváří v tvář"), by mělo vyjasnit a snad i zlepšit postavení každého, kdo si objedná zboží či službu nejen prostřednictvím elektronické pošty, ale například také faxem, telefonem, prostřednictvím objednávkového formuláře z reklamy v tisku či teleshoppingu. Patrně hlavní výhodou bude možnost odstoupení od smlouvy (tedy vrácení zboží výměnou za peníze) do čtrnácti dnů od převzetí objednaného zboží. Nebude se to však týkat například výrobků, které se rychle kazí, výrobků upravených na přání zákazníka či audioa videonahrávek a počítačových her, pokud zákazník porušil jejich obal. Povinností obchodníků jako dodavatelů zboží či služeb bude poskytnout internetovému zákazníkovi v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy řadu důležitých informací. Například při nákupu po internetu již nebude stačit pouze internetová adresa či e-mail dodavatele, ale obchodníci budou muset v informacích pro zákazníky uvést také přesný název své firmy, adresu a IČO, bližší údaje o poskytovaném zboží či službách a jejich ceně včetně všech poplatků. Nebude smět chybět ani velmi důležitá informace o tom, že má zákazník právo odstoupit od smlouvy. Další důležité informace se týkají především reklamací a možnosti zrušení smlouvy. Zákazník je musí mít k dispozici písemně nejpozději do obdržení objednaného zboží. Dozví se z nich, kam může adresovat své stížnosti, jaké jsou podmínky a postupy pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy či jaké jsou záruky na poskytované služby nebo zboží. Nesplní-li dodavatel tuto informační povinnost, bude moci zákazník objednané zboží vrátit nikoli do dvou týdnů, ale do tří měsíců od jeho obdržení. Přestože se nová ustanovení týkají řady výrobků a služeb, nezahrnují bohužel objednávání zájezdů v určitém termínu, ubytování nebo dopravy. Pravidla pro nákupy na dálku jsou poměrně nová i v západní Evropě. Například ve Velké Británii začne platit velmi podobná a pro obchodníky striktní vyhláška počátkem června.

Výhody a nevýhody elektronického obchodu

výhody:

* při nákupu není nutné opustit domov či kancelář
* na výběr zboží je klid
* odpadají impulsivní nákupy (a tak lze ušetřit)
* dostupné jsou výrobky z celého světa
* obchod je otevřený po celých 24 hodin
* veškerá nabídka je lehce srovnatelná

nevýhody:

* zákazník nemůže výrobek vyzkoušet a prohlédnout si jej
* dlouhá doba dodání
* doručovací poplatky
* drahý přístup na internet
* nejasné právní prostředí
* není možné poradit se s prodavačem

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání tripartity 17....
Řešení dvojí kvality potravin si žádá revizi směrnice EU, prohlásil Sobotka

Řešení problému dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých...  celý článek

kiwi
Hitparáda cenových extrémů potravin: nejvíc podražilo kiwi a máslo

Co mají společného melouny, pomeranče a kiwi? Kromě exotiky je to i vysoká cena, kterou si za ně zákazníci připlácejí v obchodech. Kilo kiwi zdražilo na sto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.