Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Internetoví obchodníci již nemohou nabízet zajíce v pytli

aktualizováno 
Díky novele občanského zákoníku, která platí od počátku nového milénia, jsou nyní také zákazníci českých internetových obchodů chráněni v rozsahu, na který zdaleka nebyli dříve zvyklí, ale který je v Evropské unii běžný.
Díky novele občanského zákoníku, která platí od počátku nového milénia, jsou nyní také zákazníci českých internetových obchodů chráněni v rozsahu, na který zdaleka nebyli dříve zvyklí, ale který je v Evropské unii běžný. Dosud se zákazníci nakupující přes internet často setkávali s problémem, že objednané zboží neodpovídalo jejich představám. Možnost vrátit ho měli podle zákona až při třetí reklamaci stejné vady nebo pokud výrobek nebylo možné opravit. Od 1. ledna však mají právo vrátit zboží po dobu celých 14 dní od jeho převzetí, i když je zcela v pořádku. Z této možnosti vrácení jsou však některé druhy zboží vyloučeny. Zákon nedává z logických důvodů možnost vrátit zejména výrobky upravené podle přání spotřebitele, zboží podléhající rychlé zkáze, opotřebení či zastarání, noviny, časopisy a jiná periodika, audio a video nahrávky a počítačové programy s porušeným originálním obalem. Nová pravidla se nevztahují na prodej potravin, nápojů a jiného zboží běžné spotřeby dodávaného stálými doručovateli do domácnosti spotřebitele, prodej nemovitostí či obchody uzavírané na základě dražeb. I přes mnohé výhody, které od počátku roku platí, je však při nákupech na internetu stále nezbytná určitá opatrnost. Nenajde-li spotřebitel v internetovém obchodu základní informace o prodejci (obchodní jméno a adresu), nabízeném zboží, jeho ceně, nákladech na dodání a možnosti jeho vrácení, měl by tento obchod okamžitě opustit a porozhlédnout se u konkurence. Ze zákona sice vyplývá právo spotřebitele vrátit zboží ve lhůtě až tří měsíců, jestliže prodejce uvedené základní údaje nezveřejní. Opuštěním internetového obchodu si však může ušetřit čas a nervy spojené se soudním vymáháním svého práva. Lze totiž jen těžko předpokládat, že prodejce, který neplní jednoduchou zákonnou povinnost zveřejňování informací, bude ochoten bez problémů přijmout zpět prodané zboží a vrátit peníze.

Autor je členem Sdružení obrany spotřebitelů České republiky

Bližší informace lze najít také na internetové adrese www.spotrebitele.cz

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

kiwi
Hitparáda cenových extrémů potravin: nejvíc podražilo kiwi a máslo

Co mají společného melouny, pomeranče a kiwi? Kromě exotiky je to i vysoká cena, kterou si za ně zákazníci připlácejí v obchodech. Kilo kiwi zdražilo na sto...  celý článek

Ilustrační snímek
Místo deseti druhů másel dvě, zato rakouská. Jak se liší obchody u sousedů

Velký supermarket v Dolních Rakousích je v pátek dopoledne plný penzistů úplně stejně jako o pár kilometrů dál za českou hranicí. A ani nabídka v regálech se...  celý článek

košík, ilustrační foto
Velké srovnání nákupů: Česko nejdražší, Polsko levné, Německo kvalitní

Redaktoři deníku MF DNES se vydali nakupovat do sousedních zemí, aby porovnali ceny a složení potravin a drogerie. Výsledek testu ukázal, že pokud chcete...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.