Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Interspar vyrazil na nákup, chce pohltit konkurenta

  1:00aktualizováno  1:00
Společnost Spar, která v Česku provozuje hypermarkety Interspar, přemýšlí, koho na českém trhu pohltit, a posílit tak své postavení. Podle informací MF DNES firma jedná o koupi německých obchodů Plus Discount.
Interspar

Interspar | foto: Iveta PalyováMF DNES

Dva dobře informované zdroje potvrdily, že majitelé těchto rodinných podniků debatují o možném převzetí.

Zástupci obou firem v Česku odmítli jednání potvrdit. "Tuto informaci musíme důrazně dementovat," uvedl šéf Intersparu v Česku Martin Hruška. Podobně se vyjádřil za Plus Discount i David Kolář z marketingu firmy.

Loni stejné odmítnutí zaznělo od Teska a Carrefouru měsíc předtím, než britská společnost oznámila, že přebírá francouzské obchody. V případě Intersparu a Plus Discountu jsou však jednání teprve na počátku.

Pohlcování velkých obchodníků mezi sebou začalo na přeplněném českém trhu loni. Tesco kromě Carrefouru koupilo ještě menší obchůdky Edeka.

Ahold převzal supermarkety Julius Meinl. V Česku tak nyní působí devět zahraničních obchodníků a všichni se v ostré konkurenci udržet nemohou.

Boj o místo na trhu
Firmy teď usilují o rozšíření počtu svých obchodů, aby si tím zajistily větší hlas na trhu a vypěstovaly větší svaly na přetahování s dodavateli o ceně.

Interspar vlastní 22 hypermarketů a koupě Plus Discountu by pro něj byla cestou, jak se rychle dostat do menších měst. Na ta se teď soustřeďují zraky téměř všech obchodníků, protože větší města už jsou skoro obsazena.

Interspar chce proto začít od letoška budovat kromě hypermarketů i menší supermarkety. Ty jsou pod značkou Spar často k vidění v zahraničí - v Rakousku a Francii.

Menší prodejny Spar působí také v jižních a západních Čechách. Ty však spadají pod jinou společnost Spar Šumava. Ta má s firmou provozující Interspary společné jen značku a logo zelené jedle, které obě firmy získaly počátkem 90. let od rakouského koncernu. Podnikají tu však odděleně.

Chuť posílit svou pozici koupí konkurenta Interspar potvrzuje. "Samozřejmě zvažujeme i tuto formu expanze. Na trhu jsou formáty, o které bychom měli zájem," říká Hruška. Kolik na to mají peněz, prozradit nechce.

Koupě menších prodejen obchodníkem, který měl zatím jen hypermarkety, nebývá neobvyklá. V Polsku letos podobně posílilo pozici Tesco, když koupilo francouzský řetězec diskontů Leader Price. V Česku pak ovládlo zmíněné edeky.

Interspar se podle informací MF DNES poohlíží i po Delvitě, která v posledních letech hromadí velké ztráty. Od letoška má však nového šéfa, Belgičana Clauda Allarda, a ten chce ukázat, že tu supermarkety Delvita mají své místo. Vybojovat ho chce vyšší kvalitou zboží.

Plus Discount má dnes v Česku 122 prodejen. Za poslední známý rok končící loňským dubnem byl v zisku 270 milionů korun, což bylo o třicet milionů méně než rok předtím. Utržil 11,4 miliardy korun.

Německá společnost Tengelmann začala s obchody Plus Discount v Česku už v roce 1992 a za tu dobu si i díky tehdejší malé konkurenci vybudovala dobrou pozici.

Doby, kdy museli ve městě čelit jen místním prodejcům, už jsou pryč. Mezi diskonty Plusu konkuruje Penny Market a hlavně agresivně rostoucí Lidl. Ten do Česka vtrhl sice až v roce 2004, ale ke konci loňského roku už měl o tři obchody více než Plus Discount.

Diskonty nekradou zákazníky jen hypermarketům a supermarketům, ale i sobě navzájem. Výjimkou nejsou města, kde je pár kroků od sebe Plus, Lidl i Penny Market.

Podle plánů, které společnost dotáhla do fáze prověřování ekologické nezávadnosti, měl Plus od roku 2004 v hledáčku 19 míst, kde chtěl postavit novou prodejnu. Zatím byly zprovozněny jen tři, ačkoli podle záměrů ve zpracovaných projektech už jich mělo fungovat devět.

A letos v lednu Plus ohlásil ještě rychlejší expanzi s tím, že chce během několika let počet prodejen zdvojnásobit. "Na plnění tohoto cíle pilně pracujeme a v současnosti jednáme o více než třiceti projektech," říká Kolář z Plus Discount.

Počátkem roku firma slibovala, že ještě letos otevře všech třicet prodejen. Podle Koláře však bude záležet i na tom, jak se podaří sehnat všechna potřebná povolení.

Nová konkurence - Aldi?
Obchodníkům navíc může přibýt další konkurence. Nejsilnější německý diskont Aldi už má podle informací MF DNES v Česku čtyři vyslance. Dva lidé z Aldi tu obhlížejí pozemky a dva zkoumají, které prodejny by bylo možné koupit.

Česko patří k jedné z mála zemí ve středu Evropy, kam Aldi ještě nezapíchl vlaječku. Loni začal otevírat obchody ve Slovinsku, v Polsku nakupuje pozemky a v Maďarsku se rozhlíží, koho koupit.




Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Další z rubriky

Vyděšená mrkev nabádá děti k pití alkoholu. Britové zatrhli reklamu Aldi

Mrkev Kevin v reklamě Aldi má děsivé vize. Vidí duchy. Podle regulátora ale...

Z britských obrazovek musela zmizet reklama s roztomilou animovanou mrkví jménem Kevin. Zelenina, která se úspěšně...

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Ajťačky v Česku žalostně chybí. Poptávka po nich přitom roste

Bezstarostné posílání dat

Firmy zoufale hledají ICT odborníky. Nejsou. Není divu, počet míst v informačních a komunikačních technologiích se za...

Najdete na iDNES.cz