Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


PŘEHLEDNĚ: Léto ve Středomoří zlevnilo, konec intervencí za tím ale není

  15:07aktualizováno  15:07
Posílení koruny od intervencí ČNB v dubnu se zatím v korunových cenách zahraničních zájezdů neprojevilo. Mírné aktuální zhodnocení o dvě a půl procenta nemá vliv na ceny formou last minute zájezdů. Ceny pobytů ve Středomoří oproti loňskému roku klesly zejména kvůli bezpečnosti. Cestovky přesto očekávají dobrou sezonu.

Pláž u městečka Limenas Chersonisou, Kréta | foto:  Jiří Pruša, pro iDNES.cz

„Ukázalo se, že očekávání byla silnějším faktorem než realita,“ komentoval vliv vývoje kurzu koruny na ceny zájezdů Ivor Lehotan, výkonný ředitel TopForex, která ve spolupráci s Centrem ekonomických a tržních analýz (CETA) vypracovala cenovou studii zahraničních zájezdů.

„Zatímco už v zimě ceny zájezdů do Středomoří padaly až o desítky procent, v těchto dnech, kdy koruna stabilně zpevňuje, se žádná cenová revoluce nekoná,“ vysvětlil Lehotan. Na cenách se ve větší míře projevilo zhoršení bezpečnostní situace ve východním Středomoří.

Očekávaní zhodnocení koruny se dle analytiků CETA a TopForex projevilo už před ukončením intervencí v nižších katalogových cenách zájezdů na léto 2017.

Bezpečnostní situace i Airbnb

Nejvíce klesají ceny zájezdů do Turecka a Řecka. Mírnější je pokles v případě destinací Mallorcy i pevninského Španělska, kde dokonce některé zájezdy i podražily. Hlavní bezpečnostní rizika ovlivňující ceny zájezdů jsou konflikt v Sýrii, který dopadá na sousední Turecko, teroristické útoky v Egyptě a migrační krize v Řecku. Ceny letních dovolených tlačí dolů i alternativní ubytovací platformy jako Airbnb.

Cestovní kanceláře přesto čekají silnou letní sezonu. Prodej zájezdů by se mohl meziročně zvýšit až o pětinu. Jedničkou v leteckých zájezdech je Řecko. V rámci předprodejů CK letos prodaly polovinu nabízené kapacity. Výrazně letos vzrostla poptávka po all inclusive dovolených.

„Letošní rok je zájem o leteckou dovolenou v zahraničí opravdu mimořádný a některé indikátory naznačují, že by mohl být ve svém závěru rekordní,“ uvedl mluvčí CK Blue Style Václav Nekvapil.

Ředitel cestovní kanceláře Fischer Jiří Jelínek očekává nárůst českého trhu s letními dovolenými o pětinu. „Letos Češi cestují daleko více než v loňském roce a předpokládáme, že trh poroste zhruba o dvacet procent,“ uvedl Jelínek. Obavy lidí z možných teroristických útoků v turistických destinacích podle něj opadly.

Podle marketingového ředitele CK Alexandria Petra Šatného budou v létě prodeje lepší meziročně o deset až dvacet procent. Za pozitivním trendem je podle něj dobrá ekonomická situace. „Část lidí také loni dovolenou odložila a letos chce jet,“ dodal ředitel.

Do Turecka o čtvrtinu levněji

Celkem loni do zahraničí na více než tři dny vyrazilo 4,3 milionu Čechů, přičemž na dovolené strávili v průměru 8,2 dne. Díky rostoucí kupní síle vzrostly průměrné výdaje na dovolenou o devět procent na 13 627 korun. Nejnavštěvovanější destinací bylo Chorvatsko, kam vycestovalo 828 tisíc Čechů. Ochotu cestovat by letos mohla zvýšit i posilující koruna, která může zlevnit část last minute zájezdů a zimní exotické dovolené.

Celkový objem ročních tržeb z výjezdového cestovního ruchu činí v Česku zhruba 45 miliard korun, z toho prodej zájezdů téměř třicet miliard korun, prodej ubytování a dopravy 10,2 miliardy a ostatních služeb 4,6 miliardy korun.

Tabulka: Srovnání cen zájezdů 2016 a 2017
Destinace Cena 2016 (Kč) Cena 2017 (Kč)Rozdíl v %
Turecká riviéra
Aventura Park 16 310 11 992 -26,5 %
Q Premium 17 130 13 501 -21,2 %
Delphin Imperial 36 900 27 380 -25,8 %
Řecko – Korfu
Messonghi Beach 15 820 11 690 -26,1 %
Three Starts 12 710 12 790 + 0,6 %
Belvedere 14 590 11 050 -24,3 %
Řecko - Lefkáda
Odyssia 11 800 11 440 -3,1 %
Santa Maria 12 540 12 150 -3,1 %
Porto Galini 15 250 14 500 -4,9 %
Samos
Glykorissa Beach 17 220 12 860 -25,3 %
Proteas Blue 34 440 23 440 -31,9 %
Kypr
Chrystalla 16 310 15 160 -7,1 %
Mimosa 18 690 15 780 -15,6 %
Crystal Springs 20 660 19 310 -6,5 %
Mallorca
Sabina 18 450 18 230 -1,1 %
America 17 540 17 780 +1,4 %
Sabina Playa 16 400 15 630 -4,7 %
Costa Brava (ESP)
Mercurry 12 130 14 590 +20,3 %
Caprici 12 300 6 240 - 49,3 %
Andalusie (ESP)
Lago Rojo 18 770 17 450 -6 %
Puente Real 20 000 18 800 -6 %
Palmasol 16 400 15 270 -6,9 %

Zdroj: Katalogy velkých cestovních kanceláří 2016/2017, uváděna vždy nejnižší katalogová cena bez zahrnutí slev. Ceny jsou v korunách.

Autoři: ,



Nejčtenější

Už je jen otázkou, kdy realitní bublina v Česku praskne, říká odborník

(ilustrační snímek)

Česká republika čelí realitní bublině a otázkou není, zda praskne, ale kdy praskne. Na odborné konferenci to ve čtvrtek...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Notebooky padaly do košíku za jednu korunu, e-shop objednávky zrušil

(Ilustrační snímek)

Jen krátce se parta kolegů radovala z extrémně výhodné koupě. V e-shopu HPmarket narazili na herní notebooky s cenou 1...

Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...



Další z rubriky

Dvacet let řídili firmy, teď jako muzikanti baví jiné manažery

Exmanažeři na prknech. Michal Pospíšil alias Mike (vlevo) a Bohumil Bárta,...

Kdo na firemním večírku, teambuildingu, nebo jiné akci viděl hrát a zpívat duo Mike a Bob ze skupiny Go18, asi by těžko...

Dopisy nám bude dál vozit Česká pošta. ČTÚ jí dal licenci na pět let

Služby České pošty jsou poslední dobou v Jihlavě mezi lidmi velmi často...

Česká pošta obdržela od Českého telekomunikačního úřadu licenci pro poskytování základních poštovních služeb v letech...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Najdete na iDNES.cz