"Loňský rok byl úspěšný, přinesl mediálně společenské události, jako volby, vstup do Evropské unie nebo sportovní události," říká ŠtěpánWolde z této agentury, která výdaje na reklamu měří a vypracovává odhady.
Letos podle něj inzerenti utratí ještě o 600 milionů korun více. Výdaje na reklamu rostou každý rok, jen tempo se mění. Proti roku 1995 jsou už více než dvojnásobné. Agentura OMD měří výdaje novou metodou, podle níž odhaduje, že letos půjde na reklamu až 19,7 miliardy korun.
Nemění se jen objem peněz, různé jsou i trendy. Pětinu reklamy stále ovládají potraviny, následuje vybavení do domácností a drogerie. To je bezmála polovina trhu, která však vloni stagnovala. Naopak si polepšily finanční služby a léky, dohromady získaly 14 procent trhu. S chystanými reformami v penzích a zdravotnictví se dá čekat další vzestup propagace těchto služeb. Desetinu trhu stále drží reklama na auta.
Kromě trendů se mění i značky. Zatímco v roce 2003 se v reklamě nejčastěji objevoval Eurotel, karlovarská minerálka Korunní a nově příchozí Lidl, loni přední místa mezi značkami obsadily Lidl, Oskar a AAA Auto. "Lidl je z pohledu celkové investice do reklamy zejména v tisku zajímavý fenomén a k aktivitě podnítil i ostatní řetězce," říká Wolde. Lidl nechce své výdaje do reklamy komentovat.
Oskar si svou druhou příčku vydobyl dvojnásobnou investicí do nového image. "Služby mobilních operátorů už jsou si hodně podobné, ceny se srovnávají, takže rozdíly jsou spíše ve značkách," uvádí mluvčí Oskara Petr Šindler. "Naše komunikace je energičtější a emocionálně laděná," dodává.
Co se nemění už několik let, je vývoj výdajů v průběhu roku. Tradičně nejslabší měsíce jsou o prázdninách, naopak nejvíce reklamy útočí na diváky a čtenáře od října do Vánoc, silné je i září a duben. Nejsilnější pozici si na reklamním trhu drží televize, do které míří polovina peněz na propagaci, nejdynamičtěji roste internet.
"Záleží na druhu kampaně, ale obecně platí, že nejsilnější mediální podpora je věnována televizi. Následuje tisk, venkovní reklama, rádio a internet," říká mluvčí Eurotelu Diana Dobálová. Televizi se daří lákat klienty stále více. Kouzlo televizních kamer loni poprvé okusily obchody Hornbach, nově otevřená Sazka Arena nebo stavební Central Group.
Výdaje na reklamu v České republice za rok 2004. (14. února 2005) |