Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Investice do reklamy přesáhly 17 miliard

  1:00aktualizováno  1:00
Být známý stojí miliony. Hvězdy mezi značkami vydávají na svou propagaci stovky milionů korun ročně. Společnosti investovaly do televizní, tiskové, venkovní a dalších druhů reklamy poprvé přes 17 miliard korun, tedy o 700 milionů více než v roce 2003. Odhad zveřejnila agentura ArboMedia.

"Loňský rok byl úspěšný, přinesl mediálně společenské události, jako volby, vstup do Evropské unie nebo sportovní události," říká ŠtěpánWolde z této agentury, která výdaje na reklamu měří a vypracovává odhady.

Letos podle něj inzerenti utratí ještě o 600 milionů korun více. Výdaje na reklamu rostou každý rok, jen tempo se mění. Proti roku 1995 jsou už více než dvojnásobné. Agentura OMD měří výdaje novou metodou, podle níž odhaduje, že letos půjde na reklamu až 19,7 miliardy korun.

Nemění se jen objem peněz, různé jsou i trendy. Pětinu reklamy stále ovládají potraviny, následuje vybavení do domácností a drogerie. To je bezmála polovina trhu, která však vloni stagnovala. Naopak si polepšily finanční služby a léky, dohromady získaly 14 procent trhu. S chystanými reformami v penzích a zdravotnictví se dá čekat další vzestup propagace těchto služeb. Desetinu trhu stále drží reklama na auta.

Kromě trendů se mění i značky. Zatímco v roce 2003 se v reklamě nejčastěji objevoval Eurotel, karlovarská minerálka Korunní a nově příchozí Lidl, loni přední místa mezi značkami obsadily Lidl, Oskar a AAA Auto. "Lidl je z pohledu celkové investice do reklamy zejména v tisku zajímavý fenomén a k aktivitě podnítil i ostatní řetězce," říká Wolde. Lidl nechce své výdaje do reklamy komentovat.

Oskar si svou druhou příčku vydobyl dvojnásobnou investicí do nového image. "Služby mobilních operátorů už jsou si hodně podobné, ceny se srovnávají, takže rozdíly jsou spíše ve značkách," uvádí mluvčí Oskara Petr Šindler. "Naše komunikace je energičtější a emocionálně laděná," dodává.

Co se nemění už několik let, je vývoj výdajů v průběhu roku. Tradičně nejslabší měsíce jsou o prázdninách, naopak nejvíce reklamy útočí na diváky a čtenáře od října do Vánoc, silné je i září a duben. Nejsilnější pozici si na reklamním trhu drží televize, do které míří polovina peněz na propagaci, nejdynamičtěji roste internet.

"Záleží na druhu kampaně, ale obecně platí, že nejsilnější mediální podpora je věnována televizi. Následuje tisk, venkovní reklama, rádio a internet," říká mluvčí Eurotelu Diana Dobálová. Televizi se daří lákat klienty stále více. Kouzlo televizních kamer loni poprvé okusily obchody Hornbach, nově otevřená Sazka Arena nebo stavební Central Group.

Výdaje na reklamu v České republice za rok 2004. (14. února 2005)




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Prodej tvrdého alkoholu v Česku stoupá. Každý čtvrtý panák je tuzemák

Ilustrační foto

Český trh s lihovinami loni vzrostl o tři procenta. Největší tuzemská likérka, Stock Plzeň-Božkov, prodala meziročně...

Moc peněz, málo příležitostí. Není z čeho vybírat, tvrdí investoři

(Ilustrační snímek)

Investoři v Česku mají čím dál víc peněz, ale nevědí, co s nimi. Ekonomika roste, lidé bohatnou, ovšem kvalitních...

Malé firmy bojují o zaměstnance. Absolventům však práci nabízejí váhavě

Kancelářské potřeby (ilustrační foto)

Trh práce je sice už dlouhou dobu napjatý jako struna, ale pokud jde o absolventy, jsme ostražití, vzkazují malí...

Najdete na iDNES.cz