Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Investice do reklamy přesáhly 17 miliard

  1:00aktualizováno  1:00
Být známý stojí miliony. Hvězdy mezi značkami vydávají na svou propagaci stovky milionů korun ročně. Společnosti investovaly do televizní, tiskové, venkovní a dalších druhů reklamy poprvé přes 17 miliard korun, tedy o 700 milionů více než v roce 2003. Odhad zveřejnila agentura ArboMedia.

"Loňský rok byl úspěšný, přinesl mediálně společenské události, jako volby, vstup do Evropské unie nebo sportovní události," říká ŠtěpánWolde z této agentury, která výdaje na reklamu měří a vypracovává odhady.

Letos podle něj inzerenti utratí ještě o 600 milionů korun více. Výdaje na reklamu rostou každý rok, jen tempo se mění. Proti roku 1995 jsou už více než dvojnásobné. Agentura OMD měří výdaje novou metodou, podle níž odhaduje, že letos půjde na reklamu až 19,7 miliardy korun.

Nemění se jen objem peněz, různé jsou i trendy. Pětinu reklamy stále ovládají potraviny, následuje vybavení do domácností a drogerie. To je bezmála polovina trhu, která však vloni stagnovala. Naopak si polepšily finanční služby a léky, dohromady získaly 14 procent trhu. S chystanými reformami v penzích a zdravotnictví se dá čekat další vzestup propagace těchto služeb. Desetinu trhu stále drží reklama na auta.

Kromě trendů se mění i značky. Zatímco v roce 2003 se v reklamě nejčastěji objevoval Eurotel, karlovarská minerálka Korunní a nově příchozí Lidl, loni přední místa mezi značkami obsadily Lidl, Oskar a AAA Auto. "Lidl je z pohledu celkové investice do reklamy zejména v tisku zajímavý fenomén a k aktivitě podnítil i ostatní řetězce," říká Wolde. Lidl nechce své výdaje do reklamy komentovat.

Oskar si svou druhou příčku vydobyl dvojnásobnou investicí do nového image. "Služby mobilních operátorů už jsou si hodně podobné, ceny se srovnávají, takže rozdíly jsou spíše ve značkách," uvádí mluvčí Oskara Petr Šindler. "Naše komunikace je energičtější a emocionálně laděná," dodává.

Co se nemění už několik let, je vývoj výdajů v průběhu roku. Tradičně nejslabší měsíce jsou o prázdninách, naopak nejvíce reklamy útočí na diváky a čtenáře od října do Vánoc, silné je i září a duben. Nejsilnější pozici si na reklamním trhu drží televize, do které míří polovina peněz na propagaci, nejdynamičtěji roste internet.

"Záleží na druhu kampaně, ale obecně platí, že nejsilnější mediální podpora je věnována televizi. Následuje tisk, venkovní reklama, rádio a internet," říká mluvčí Eurotelu Diana Dobálová. Televizi se daří lákat klienty stále více. Kouzlo televizních kamer loni poprvé okusily obchody Hornbach, nově otevřená Sazka Arena nebo stavební Central Group.

Výdaje na reklamu v České republice za rok 2004. (14. února 2005)



Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Zvířat je moc, sena málo. Zemědělci budou muset vybít desetitisíce kusů

Ilustrační snímek

Zemědělci v České republice budou kvůli nedostatku krmiva snižovat stavy chovaných zvířat, ukázal průzkum Zemědělského...

IKEA otevře v Praze pop-up studio, nový obchodní dům v Česku zatím nebude

IKEA Point na Václavském náměstí v Praze

Ve čtvrtek otevře švédský nábytkářský gigant IKEA na pražském Václavském náměstí novou pobočku. Provozovna s názvem...

Rozpočtová rada kritizuje schodek rozpočtu, má být ve výši 40 miliard korun

Eva Zamrazilová šéfka Národní rozpočtové rady

Národní rozpočtová rada nepovažuje za současné ekonomické situace schválení státního rozpočtu na příští rok se schodkem...

Najdete na iDNES.cz