Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Milovice mají investici do chátrajícího areálu na dosah, brzdí ji spory

  11:03aktualizováno  11:03
Bývalý vojenský areál u Milovic by mohl znovu ožít. V největším českému brownfieldu nedaleko Lysé nad Labem a Nymburka zvažuje postavit svou továrnu na letecké motory americká firma GE Aviation. Podle informací MF DNES podepíše v pondělí Středočeský kraj a GE Aviation Czech memorandum.

Přistávací plocha a hangáry na bývalém vojenském letišti v Božím Daru. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Kraj se zavazuje, že bude nápomocen při hledání vhodné lokality. GE má vybraných minimálně osm míst, která přicházejí v úvahu. Milovice jim nabízíme jako jednu z možností,“ říká Věslav Michalík (STAN), radní pro rozvoj kraje.

Cvičiště a letiště Milovice

- Středočeský kraj uzavřel v roce 2010 za vlády hejtmana Davida Ratha se společností Mladá RP kritizovanou nájemní smlouvu na bývalý vojenský výcvikový prostor Mladá u Milovic.

- Za 25 milionů korun dostala do užívání na 25 let letiště a na 40 let okolní pozemky. Její povinností bylo odstranit do pěti let stavby po Sovětské armádě. Na oplátku mohla zpeněžit druhotné suroviny (suť, železo) a pozemky pronajímat. Lhůta na demolice uplynula koncem roku 2015 a kraj následně od smlouvy loni v létě odstoupil.

- Společnost Mladá RP má za to, že na dokončení demolic má ještě tři roky, protože musela čekat na povolení od stavebního úřadu, a věc dala k soudu. Ten v rámci předběžného opatření zablokoval pozemky a kraj s nimi teď nemůže nakládat. Firma měla v Mladé ve spolupráci s ČEZ vybudovat na ploše 150 hektarů obří solární elektrárnu. Kolem měla vyrůst různá sportoviště, byty či vědeckotechnický park. Z elektrárny sešlo poté, co stát omezil podporu solárníkům.

Podle Jana Jursy, poradce ministra financí a ministerského garanta pro investici GE v Česku, jsou Milovice nejatraktivnější volba. „Lokalita je výjimečná 2,5kilometrovou a 120 metrů širokou ranvejí, z Ruzyně tam aerotaxi mohou přistát během 20 minut, může sloužit k zásobování továrny nebo zde může přistát zákazník,“ vyjmenovává.

Středočeský kraj na svých stránkách investorům nabízí necelé tři desítky zón k podnikatelskému využití o různé rozloze – bývalé průmyslové areály i volné pozemky pro stavbu na „zelené louce“. Druhá lokalita, kde by byla po ruce přistávací dráha, se ještě nabízí v Odoleně Vodě, v sousedství letiště Vodochody.

Pro vlastníka bývalého vojenského prostoru, Středočeský kraj, představuje investice GE jedinečnou příležitost, jak se zbavit dvou problémů najednou – ukončit jeden soudní spor a zároveň oživit místo, které už čtvrtstoletí leží ladem. Chátrající areál o rozloze 650 hektarů, tedy zhruba dvou pražských lesoparků Stromovka, brání rozvoji oblasti.

Fotogalerie

„Průmyslová zóna by vyřešila železniční dopravu, napojení na dálnici, přišly by sem peníze a dotace,“ uvedl nedávno pro MF DNES vedoucí majetkového odboru Milovic Karel Pánek. Kraj aktuálně vede s nájemcem areálu, firmou Mladá RP, soudní spor ohledně odstoupení od nájemní smlouvy (viz box). Obě strany jsou zároveň ochotné k mimosoudnímu vyrovnání, kamenem úrazu je ovšem částka. Kraj je ochoten vrátit část neobydleného nájemného (20 milionů) a k tomu uhradit prokazatelné náklady na provedené demoliční práce. Mladá RP chce pochopitelně na transakci vydělat a nárokuje například ušlý zisk. Ke slovu přijdou znalecké posudky.

„Pověřili jsme právníky kraje, aby jednali o takové možnosti, žádný dokument radě kraje zatím předložen nebyl. Problém je právně a ekonomicky složitý,“ říká Michalík. Vyjádření společnosti Mladá RP se do uzávěrky nepodařilo získat.

Investice za miliardu

Rozhodnutí o tom, kde nakonec GE továrnu postaví, zatím nepadlo. Česká vláda loni v říjnu s GE podepsala investiční smlouvu o vybudování nové továrny na turbovrtulové motory v Česku. Mělo by jít o investici minimálně 50 milionů eur (1,3 miliardy korun) a závod by měl začít vyrábět v roce 2022 více než 400 motorů ročně. Současně mají v Česku vzniknout testovací centra na tyto motory. Záměr zřídit jedno z nich už byl oznámen na letišti v Hradci Králové.

BMW investuje v Česku miliardy do testovací centra pro samořiditelná auta

Miliardovou investici je Česko připraveno finančně podpořit. „Podání žádosti o investiční pobídku investor stále zvažuje. Podle stávajících pravidel by šlo maximálně o 25 procent z uznatelných investičních nákladů,“ uvedla Petra Menclová, mluvčí státní agentury na podporu investic CzechInvest. Z větší části by šlo o úlevu formou daňových prázdnin, zčásti o dotace na nově vytvořená místa a hotově může stát firmě uhradit až desetinu investic do strojních technologií. Nutnou podmínkou pro nárok na pobídku je umístit továrnu mimo Prahu.

V hlavním městě už má firma továrnu v Letňanech, kde vyvíjí a vyrábí letadlové turbovrtulové motory. „V souvislosti s chystaným rozšířením podnikání v Česku jsme avizovali navýšení pracovních míst o 500. Z toho jsme už přijali 150 do oddělení vývoje a technologie a letos plánujeme nabrat 130 lidí do výroby,“ říká Hana Bolinová, mluvčí GE Aviation Czech. Firma také plánuje zřídit v Česku testovací centra – jedno by mělo vzniknout na letišti v Hradci Králové a druhé pravděpodobně v Letňanech.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Rumové aroma může být od dubna zakázané. Potravinářská komora protestuje

Potravinářská komora se důrazně ohradila proti tvrzení, že látka, která dává českému „rumu“ tradiční aroma, je rakovinotvorná. Podle ní zdraví spotřebitelů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ovocnáři sklidí o čtvrtinu méně jablek, mají nejhorší rok za šest let

Úroda jablek v českých sadech bude kvůli mrazům a nízké sklizni nejnižší od roku 2011. Podle posledního odhadu k začátku září měla meziročně klesnout o 24...  celý článek

Smoothies jsou husté nápoje z rozmixovaného ovoce a zeleniny.
Lidé hledají nové cesty, jak investovat. Začínají půjčovat firmám

Ekonomice se daří a lidé hledají nové cesty, jak investovat. Peníze v bankách téměř nic nenesou, investice do akcií či komodit zase vyžadují spoustu času. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.