Investiční strategie? Cigarety, pití, hazard

O co bude zájem i v dobách recese? O tabákové výrobky a alkohol. Nebo o kasina a hazardní hry, kde lze vyhrát velké sumy peněz. Na odbyt půjdou tak jako vždy i hygienické a zdravotní potřeby, kondomy a obrázkové časopisy pro muže. Vyplatí se tedy kupovat akcie firem, které tyto produkty vyrábějí. Na těchto předpokladech staví svou investiční strategii takzvané "hříšné fondy".

Investiční fondy kdekoliv ve světě se v naprosté většině případů snaží ukládat svěřené peníze hlavně tak, aby jim nakoupené akcie přinášely zisk. Nejdůležitějším kritériem je pro ně výnosnost a bezpečnost investice. Podle některých manažerů se proto obzvlášť v poslední době, kdy ceny akcií na burzách kolísají, vyplatí vsadit na takzvané "hříšné akcie".

Většina jejich akcií jde podobně jako v případě klasických společností nahoru zejména v období hospodářského rozkvětu. O alkohol a zdravotní a hygienické potřeby je však zájem i v horších časech.

"Kvůli zpomalující se ekonomice si přece nekupujeme méně sprchového mýdla nebo deodorantů," potvrdil v rozhovoru pro americkou televizi CNN analytik Peter Di Teresa z firmy Morningstar s tím, že podobné je to i se spotřebou alkoholu nebo cigaret.

Ve USA se na "hříšné akcie" zcela vědomě zaměřuje například uzavřený fond Morgan Funshares. V roce 1994 ho založil a doposud vede osmdesátiletý Burton Morgan. "Účelem fondu je investovat do věcí, o kterých si lidé myslí, že bez nich nemohou být. Na první pohled to vypadá, že se bude jednat hlavně o tabák a alkohol. Ale jsou i jistější investice. 'Nejnávykovějším' zbožím je toaletní papír," uvedl Morgan americké televizi CNN.

Jeho fond má podíly v takových společnostech, jako je výrobce papírových plen a kapesníčků Kimberly-Clark, výrobce kosmetiky a hygienických potřeb Johnson & Johnson či tabákový kolos Philip Morris. Svěřené peníze však Morgan vložil i do největšího světového pivovaru Anheuser-Busch, Coca-Coly, mediálního gigantu AOL Time Warner nebo světové jedničky ve výrobě kondomů, Carter-Wallace.

V porovnání s konkurencí sázející na klasiku na tom není Morganův fond špatně, i když jeho motto nabádající "Nechte přijít zlaté časy" zcela naplněno není. V posledních pěti letech dosáhl průměrné návratnosti investic 9,3 procenta. Letos však zaznamenaly jeho akcie pokles o 10,71 procenta, burzovní index S&P 500 přitom klesl "pouze" o 10,5 procenta.

Existují i další fondy, které investují podobně jako Morgan Funshares, i když už se nezaměřují pouze na tyto akcie. Dobrým příkladem takového fondu je podle Di Teresy například Fidelity Select Leisure, který má za posledních deset let průměrné roční zhodnocení investice přes 18 procent.

V jeho portfoliu jsou i takové podniky, jako Disney, McDonald's, Anheuser-Busch, Harley-Davidson nebo Playboy Entertainment. O zájmu investorů o "hříšné akcie" svědčí i skutečnost, že již dokonce vznikl index, který podobné společnosti z celkem dvaceti průmyslových sektorů na burze sleduje. Vytvořila ho Credit Suisse First Boston a nazvala ho Vice Squad.

"V posledních dvanácti měsících zaznamenal index Vice Squad nárůst o dvacet procent. A to i přes to, že americký akciový trh celkově klesl o čtvrtinu," potvrdil šéf investičního oddělení Credit Suisse First Boston Tom Galvin.