„Češi se učí stále větší část svých volných finančních prostředků ukládat do dlouhodobějších investičních nástrojů, mezi něž podílové fondy patří. Napomáhá tomu i růst světových kapitálových trhů v poslední dekádě,“ potvrzuje vedoucí investičních produktů ING Bank Petr Žabža. Týká se to například lidí, kteří měli dosud peníze zaparkované na spořících účtech.
Na této vlně by se rády svezly také mladé banky, které se dosud na investice zaměřovaly okrajově nebo vůbec. „Banky, ať již velké, nebo malé, se snaží získat nové výnosy,“ tvrdí vedoucí partner technologického poradenství PwC Petr Ložek.
A protože je získání nových zákazníků nyní velmi nákladné, mají snahu vydělat víc na těch, které už mají. Prostor k dalšímu růstu je přitom značný. I přes zmíněný vývoj jsou Češi v investicích na hlavu stále výrazně pod průměrem vyspělých států.
„Odhaduji, že v příštích deseti letech se objem investovaných peněz více než zdvojnásobí. Navíc je investování jeden z mála bankovních produktů, kde jsou klienti ochotni platit poplatky. A ty dnes potřebují všechny banky. Z celého trhu odplynulo v posledních pěti letech více než pět miliard korun, zčásti kvůli tlaku konkurence a legislativy na výši a strukturu poplatků,“ uvádí Roman Lux, odborník na finanční trh z poradenské společnosti Deloitte.
Mladé banky mají na tomto poli stejnou šanci jako velké. „Jde o to, jak srozumitelně a přesvědčivě a v jak správných okamžicích dokážou nabídku investičních produktů svým klientům předložit. Ani velké banky však v této disciplíně zatím příliš neexcelují,“ dodává Ložek.
Nízkonákladovým bankám může hodně pomoci profil jejich klientů. „Většinou se jedná o klienty, kteří přemýšlejí o svých financích a hledají nejvýhodnější nabídky. U tohoto segmentu odhaduji potenciál mezi 20 až 40 procenty klientské báze,“ vysvětluje Lux.
Proti velkým bankám, které podobnou službu poskytují léta, se však budou muset vymezit, aby nové klienty oslovily. Ať už vstřícnější strukturou poplatků, jako když lákaly k založení běžného účtu, či jiným přístupem k investování.
To ukázala nyní například Equa bank, která nabídne investice přímo v rámci svého internetového bankovnictví. Na rozdíl od konkurence si ale klient nevybírá v prvních krocích konkrétní podílový fond, ale nejprve stanoví investiční cíl v závislosti na své životní situaci.
Vše vychází z nejčastější chyby, kterou většina klientů při rozhodování dělá – nemají plán, jak investovat. S pomocí aplikace tedy nejdříve stanoví, zda chtějí přilepšení na stáří, či vytvoření finanční rezervy, a poté volí další parametry. „Nabídkou chceme zaujmout také mladé klienty, kteří budou zkoušet investice poprvé,“ říká generální ředitel Equa bank Petr Řehák.
V září získala licenci na poskytování investičních služeb od České národní banky rovněž Air Bank, která od svého startu nabízí spořící účet. „Lidé si ale přejí své úspory zhodnocovat i dalšími způsoby. Investice jsou na rozdíl od spořicího účtu založené na delším časovém období. Klient do nich vkládá peníze, které nebude hned potřebovat, ale při akceptování určitého rizika může získat také i vyšší výnos,“ říká Jana Karasová z Air Bank.
Vedle Equa bank a Air Bank hodlá s investicemi zahýbat v nejbližší době také Fio banka. Na rozdíl od nich však nabídne vlastní podílové fondy přes Fio investiční společnost. „Máme s obchodováním na trzích mnohaleté zkušenosti a profesionální tým makléřů. Navíc je to součástí naší filozofie, dělat si věci sami,“ říká mluvčí Fio banky Jakub Heřmánek.
Fio chce podílovými fondy doplnit nabídku investic. Fio nyní jako jedna z mála bank v Česku umožňuje aktivní investování do akcií na různých trzích přes online platformu e-Broker. Zkušeným investorům nabízí potenciál vysokých výnosů, ale pochopitelně také vyšší riziko.
„Podílové fondy jsou vhodné pro všechny typy investorů. Ocení je úplní začátečníci i zkušení investoři, pro které můžou být vhodným doplňkem jejich portfolia,“ říká Heřmánek.
A podobnou službu chystají další „nováčci“. Banka Creditas nedávno získala od ČNB licenci obchodníka s cennými papíry a podle informací MF DNES chce v nejbližších měsících přijít s nabídkou investičních produktů.
Investice hodlá výhledově nabízet i mBank, která v Česku působí od roku 2007. Od loňska nabízí investiční fondy její sesterská banka na Slovensku.