Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Největší prodejce zájezdů Invia začne konkurovat svým dodavatelům

  • 55
Trh s dovolenými v Česku čekají další velké změny. Do byznysu vstoupil Jakub Havrlant a jeho firma Rockaway Capital. Nákupem největšího on-line prodejce zájezdů v Česku Invia může odstartovat velké přeskupování sil na tuzemském trhu s dovolenými.

Řada lidí považuje Invii za cestovku už roky. Jen část zákazníků totiž rozlišuje mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou – kancelář organizuje zájezd, jedná s hotely či dopravci a musí mít pojištění proti úpadku, agentura její zájezdy prodává.

Převzetí Invie bylo završeno rok po oznámení nákupu. 16. března letošního roku se v obchodním rejstříku objevil jako jediný akcionář Rockaway Capital. Za většinu v Invii zaplatil Rockaway dvě miliardy korun. Část podílu má mít i čínská skupina CEFC, v rejstříku však zatím uvedena není.

Už na podzim založila Invia firmu Invia International (II), která se začne mnohem více věnovat byznysu organizace zájezdů než prodeji dovolené od cestovek. V únoru pak vznikly další firmy, například Invia Flights na prodej letenek.

„Založení nových firem je funkční záležitost, umožňuje nám to přehledněji strukturovat celou skupinu, která kolem Invia vznikla. Směrem k zákazníkovi se nic nemění a Invia zůstává tou značkou, u které najde vše potřebné pro jeho dovolenou,“ řekla Michaela Papežová, PR manager Rockaway.

Nový majitel chce Invii pomoci se vstupem na další trhy. „Právě v expanzi vidíme do budoucna velkou příležitost, protože sdílení zkušeností z různých trhů přinesou další zlepšení služeb pro zákazníky,“ dodala Papežová. Rozmach se týká například i posílení incomingu, tedy služeb pro zahraniční návštěvníky Česka, především pak čínských turistů.

Naplánuj si zájezd podle sebe

Firma oficiálně tvrdí, že cestovkám nekonkuruje, a upozorňuje, že i Invia několik let zájezdy pořádá. Podle marketingového ředitele Invie Michala Tůmy bude II sloužit jako firma zastřešující již existující produkty.

„Do budoucna chceme rozšířit především oblast příjezdové turistiky. Mírně chceme posílit i pořádání zájezdů na míru především do exotických zemí. Rozhodně neplánujeme vlastní charterové lety do středomořských destinací,“ řekl. Podle něj tedy nelze mluvit o konkurenci jiným cestovkám, což dokládá tím, že II má pojištění proti úpadku jen ve výši 20 milionů Kč.

Firma však už začala hledat lidi, kteří budou zájezdy sestavovat. V nabídce pracovních míst je například pozice produktového manažera pro Evropu, který bude mít na starosti přípravu katalogu či školení provizních prodejů. Podle Tůmy jde však o pozici na zajišťování poznávacích výletů z Prahy do okolních zemí – například pro čínské turisty.

Klíčovým požadavkem je němčina, což má své logické důvody – Rockaway Capital loni společně se CEFC koupil největší německou on-line cestovní agenturu AIDU (ab-in-den-urlaub.de) a tamní letenkový portál Fluege.de (psali jsme zde).

Právě jejich systém chce Invia použít pro tvorbu zájezdů. Půjde o takzvané dynamické balíčky, kdy si klienti sami skládají dovolenou výběrem letadla a ubytování. Podobný systém je v cestovním ruchu čím dál běžnější.

„Většina tour operátorů v Německu a jiných západoevropských zemích řeší dynamické balíčky jako budoucí byznys, který bude doplňkem stávajícího modelu prodeje zájezdů. Část klientů vyžaduje například různé délky dovolených a větší flexibilitu,“ říká Ondřej Rušikvas z ERV pojišťovny, která se zabývá hlavně cestovním pojištěním a pojištěním cestovek proti úpadku.

Sama sobě hrozbou

Jenže plány Invie začít dělat vlastní zájezdy mohou částečně ohrozit její původní byznys, tedy prodej dovolené od jiných cestovek. Tento týden už přišla o největší z nich na českém trhu. CK Fischer a jí vlastněná Nev-dama oznámily konec spolupráce s Invií (podrobnosti čtěte zde).

„K tomuto rozhodnutí jsme dospěli po zralé úvaze, co bude pro naši společnost nejlepší. Do naší obchodní strategie momentálně spolupráce s agenturou Invia nezapadá, proto jsme se ji rozhodli ukončit,“ řekl výkonný ředitel Fischer Group Jiří Jelínek. „Jsem přesvědčen, že máme dostatečnou sílu na to, abychom dokázali stejný objem zájezdů prodat ve vlastní síti,“ dodal.

Jedním z dalších důvodů, o kterém však CK Fischer veřejně nemluví, je i fakt, že Invia začne přímo se zájezdy konkurovat. Fischer přes Invii ročně prodal zájezdy za 400 milionů korun.

To, že nejde čistě o problém s internetovými agenturami obecně, potvrzuje i fakt, že Fischer bude dál prodávat zájezdy přes jiné portály nabízející zájezdy od více cestovek.

Invia má na trhu on-line prodejů zájezdů neochvějné postavení. Pro cestovky jde o velmi rozšířený prodejní kanál, protože samy neumějí přitáhnout svými pobočkami či weby dostatek lidí. Samozřejmě že to něco stojí, musí se s Invií za její služby podělit o své marže. Obě strany se však potřebují navzájem – Invia může fungovat díky velké zásobě zájezdů, které od cestovek získává.