"Když přijedeme vlakem z ciziny, je nádraží to první, co spatříme. Při odjezdu zase poslední, co si odvážíme. Proto by nádraží mělo mít adekvátní podobu," naznačil nutnost opravy předseda Poslanecké sněmovny Miloslav Vlček.
Jeho slova potvrzuje i náměstek ministerstva dopravy Ondřej Jašek. "Když jdu na vlak, jsem nucen těmito prostory spíše proběhnout," říká náměstek.
Pražské nádraží je totiž dnes spíše smetištěm lidských osudů než reprezentativním dopravním uzlem. Pobíhající pasažéři se na cestě do vlaku musejí vyhýbat skupinkám lidí bez domova, kteří zde tráví valnou část dne žebráním. Získané peníze pak utrácí v ošumělých stáncích, ze kterých se do dálky line aroma přepáleného oleje a zvětralého piva.
Stánky však jsou nejen před budovou, ale plní i její vnitřek. Prodávají se v nich květiny nebo suvenýry, ale i levné oblečení a rychlé občerstvení. Nad tím vším u střechy poletují holubi.
"Je to takový 'pražský Hongkong'," říká hlavní architekt projektu Patrik Kotas. Podle něj by měly přenosné prodejničky zmizet, stejně jako fronty cestujících okolo pokladen.
"Stánkový prodej se zlikviduje," vysvětluje Kotas. Přibude tak plocha, kde mohou cestující čekat na svůj spoj. Obchody se přesunou do kamenných provozoven, jak to odpovídá evropskému standardu, dodal Kotas.
Odpadnout by měl i problém s bezdomovci - po rekonstrukci totiž dostane nádraží do nájmu společnost Grandi Stazioni, která si na bezpečnost a ostrahu najme externí firmu.
"Bude tu kulturní prostředí," říká náměstek MD Jašek.
Spolu s projektem hlavního nádraží v Praze připravily České dráhy a Grandi Stazioni opravu nádraží v Karlových Varech a Mariánských Lázních.
Celkem ale hodlají ČD podrobit rekonstrukci 65 stanic, na 15 z nich už uzavírá smlouvy, sdělil generální ředitel ČD Jozef Bazala.