Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italové mají rok, aby dali pražské hlavní nádraží do pořádku. Jinak končí

  5:00aktualizováno  5:00
Ministerstvo dopravy i České dráhy vážně zvažují, že příští rok ukončí smlouvu s firmou Grandi Stazioni, která má pronajaté největší nádraží v zemi. Italská firma totiž navzdory smlouvě už přes tři roky otálí s opravou historické nádražní budovy.

Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014 | foto:  Petr Topič, MAFRA

„V případě hlavního nádraží čekáme, že italská strana začne plnit to, co je domluveno ve smlouvě. Pokud ne, jsme připraveni nechat smlouvu doběhnout do konce a nevyužít možnosti její platnost prodloužit,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Italové totiž mají možnost prodloužit si pronájem o dalších třicet let. 

O možnosti ukončení smlouvy s Grandi Stazioni se začalo mluvit vážně už před rokem. Italové ve smlouvě podepsali, že opraví nejen nejlukrativnější prostory pro pronájem obchodních ploch ve vstupní hale, ale také historickou část nádraží.

Rekonstrukce měla proběhnout do roku 2013, už předloni proto mohly dráhy smlouvu vypovědět. Nestalo se tak. Vedení Dalibora Zeleného dosazeného úřednickým ministrem dopravy Zdeňkem Žákem tuto povinnost prodloužilo o další tři roky.

„Se společností Grandi Stazioni jednáme o konkrétní podobě další spolupráce. Naší snahou je, aby byla historická budova opravena co nejdříve. Podle platné smlouvy to má být do podzimu 2016,“ říká mluvčí Českých drah Radek Joklík. Příští rok na podzim vyprší i samotná smlouva. 

„Tento termín se dnes jeví jako nereálný, je proto možné, že dojde k prodloužení lhůty, ale jednání o tom zatím nejsou uzavřena. Po společnosti žádáme představení konkrétních plánů na realizaci oprav a pevné záruky, že k dalšímu zdržení nedojde,“ dodal Joklík, podle kterého je neprodloužení smlouvy krajní variantou. 

Fotogalerie

Grandi Stazioni, které loni stoupl zisk v Česku na 54 milionů korun, tvrdí, že oprava je prakticky připravena. „Obnovení prací na rekonstrukci Fantovy budovy je připraveno. Grandi Stazioni disponuje hotovým projektem i rozpočtem. Věříme, že nynější konstruktivní a intenzivní jednání s Českými drahami nám umožní obnovit práce velmi rychle,“ řekl mluvčí firmy Martin Hamšík. Kolik bude rekonstrukce stát a v jakém bude rozsahu, nechce ale do ukončení dohody uvést. 

Na hlavním nádraží probíhá letos jiná zásadní rekonstrukce, oprava historického zastřešení. Tu ale financuje Správa železniční dopravní cesty, které patří nástupiště. Kvůli rozsáhlé opravě došlo i ke změnám v jízdních řádech, část vlaků končí na Masarykově nádraží. 

Takhle by mělo nádraží vypadat po rekonstrukci:


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Na D1 už se letos v zúženích rychlost měřit nebude, chybějí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a tři body na kontu řidiče lehčí. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po nejstarší české...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.