Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Izraelci protestovali na Facebooku tak dlouho, až firmy zlevnily sýr

  10:09aktualizováno  10:09
Izraelci objevili sílu Facebooku. Internetovou sociální síť využili ke vzpouře a bojkotu mlékáren, které podle nich prodávaly moc drahý sýr. Nápor více než stovky tisíc nespokojených zákazníků nakonec firmy neunesly a oblíbený cottage cheese zlevnily o čtvrtinu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Izraelci si kampaní na sociální síti Facebook vynutili zlevnění oblíbeného sýra. Tři mlékárny ovládající výrobu cottage cheese podle agentury AP tlaku veřejnosti nakonec ustoupily a snížily ceny o 25 procent.

Protest proti nepřiměřené ceně se díky internetové gramotnosti Izraelců velmi rychle rozšířil. Ke kampani na Facebooku volající po bojkotu předraženého výrobku se připojilo 105 tisíc lidí. Všichni projevovali nespokojenost s růstem cen a opačnou tendencí mezd.

Cena čtvrtkilogramového balení sýra vystoupala v poslední době na osm šekelů (38 korun), ale díky rozruchu teď klesla pod šest šekelů (29 korun).

"Něco se tu přihodilo a to něco změnilo pravidla hry trhu. Zabýváme se tím a zařídíme se podle toho. Záležitost s cottage cheese to dalece přesahuje," řekl Arik Šor z mlékárenského družstva Tnuva v rozhlase. Tnuva ustoupila tlaku jako první, později se k ní připojily dvě menší mlékárny.

Izraelci nedávno v průzkumu označili cottage cheese za potravinu, která je pro Izrael nejcharakterističtější. Dostal víc hlasů než klasické karbanátky falafel a zjistilo se, že tento druh sýra nechybí v lednici žádné domácnosti.

A co teď? Benzin, elektřina nebo auta...

Úspěch sýrové kampaně vzbudil naději, že se něco podobného podaří i s benzinem (Izraelci teď platí v přepočtu 33 korun za litr), ale také s elektřinou a dalšími druhy potravin. Zákazníci začínají doufat, že dojde také na drahé nemovitosti a automobily.

Novináři oceňují sílu sociální sítě a někteří sýrařský úspěch přirovnávají k arabským politickým revolucím. "Jistě, není to náměstí Tahrír, nemuseli jsme kvůli sýrovému protestu do ulic. Stačilo tlak pouze předstírat a ignorovat v obchodech regály s cottage cheese. Nebyla to akce, nýbrž naopak, nemuseli jsme nic obětovat," napsal jeden z nich v listu Maariv.

Většina deníků ale záležitost nazývá vítězstvím sýru cottage cheese a izraelského zákazníka.

Fanoušci internetu poukazují na objevenou sílu sociálních sítí, které lidem umožňují rychle se zorganizovat. "Je to poprvé, co si zákazníci řekli "dost" a vynutili si změnu. Myslím, že dosud si lidé neuvědomovali, že něco podobného mohou ovlivnit. Teď vidí, jakou sílu má Facebook, a budou ho používat ještě víc," řekla zakladatelka agentury sociálních médií Blonde 2.0 Ajelet Noffová.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karel Gott
KOMENTÁŘ: Proč hvězdy berou tolik? Gott měl talent ale i dávku štěstí

Miliardově rekordní přestup fotbalisty Neymara či astronomické výdělky hvězd boxerského ringu oživily otázku: Proč špičkoví sportovci a zpěváci berou...  celý článek

Ilustrační foto
Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma

On-line prodejce Amazon pronikl do života Američanů různými způsoby. Začalo to obyčejnými knihami. Pokračovalo to těmi elektronickými, čtečkou Kindle,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Kanada hlásí první střet letadla s dronem, letěl 450 metrů nad zemí

Kanadská vláda ohlásila první kolizi dronu s komerčním letadlem v zemi. Nehoda se obešla bez zranění a letadlo bezpečně přistálo na letišti, uvedla televize...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.