Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Izraelci protestovali na Facebooku tak dlouho, až firmy zlevnily sýr

  • 17
Izraelci objevili sílu Facebooku. Internetovou sociální síť využili ke vzpouře a bojkotu mlékáren, které podle nich prodávaly moc drahý sýr. Nápor více než stovky tisíc nespokojených zákazníků nakonec firmy neunesly a oblíbený cottage cheese zlevnily o čtvrtinu.

Izraelci si kampaní na sociální síti Facebook vynutili zlevnění oblíbeného sýra. Tři mlékárny ovládající výrobu cottage cheese podle agentury AP tlaku veřejnosti nakonec ustoupily a snížily ceny o 25 procent.

Protest proti nepřiměřené ceně se díky internetové gramotnosti Izraelců velmi rychle rozšířil. Ke kampani na Facebooku volající po bojkotu předraženého výrobku se připojilo 105 tisíc lidí. Všichni projevovali nespokojenost s růstem cen a opačnou tendencí mezd.

Cena čtvrtkilogramového balení sýra vystoupala v poslední době na osm šekelů (38 korun), ale díky rozruchu teď klesla pod šest šekelů (29 korun).

"Něco se tu přihodilo a to něco změnilo pravidla hry trhu. Zabýváme se tím a zařídíme se podle toho. Záležitost s cottage cheese to dalece přesahuje," řekl Arik Šor z mlékárenského družstva Tnuva v rozhlase. Tnuva ustoupila tlaku jako první, později se k ní připojily dvě menší mlékárny.

Izraelci nedávno v průzkumu označili cottage cheese za potravinu, která je pro Izrael nejcharakterističtější. Dostal víc hlasů než klasické karbanátky falafel a zjistilo se, že tento druh sýra nechybí v lednici žádné domácnosti.

A co teď? Benzin, elektřina nebo auta...

Úspěch sýrové kampaně vzbudil naději, že se něco podobného podaří i s benzinem (Izraelci teď platí v přepočtu 33 korun za litr), ale také s elektřinou a dalšími druhy potravin. Zákazníci začínají doufat, že dojde také na drahé nemovitosti a automobily.

Novináři oceňují sílu sociální sítě a někteří sýrařský úspěch přirovnávají k arabským politickým revolucím. "Jistě, není to náměstí Tahrír, nemuseli jsme kvůli sýrovému protestu do ulic. Stačilo tlak pouze předstírat a ignorovat v obchodech regály s cottage cheese. Nebyla to akce, nýbrž naopak, nemuseli jsme nic obětovat," napsal jeden z nich v listu Maariv.

Většina deníků ale záležitost nazývá vítězstvím sýru cottage cheese a izraelského zákazníka.

Fanoušci internetu poukazují na objevenou sílu sociálních sítí, které lidem umožňují rychle se zorganizovat. "Je to poprvé, co si zákazníci řekli "dost" a vynutili si změnu. Myslím, že dosud si lidé neuvědomovali, že něco podobného mohou ovlivnit. Teď vidí, jakou sílu má Facebook, a budou ho používat ještě víc," řekla zakladatelka agentury sociálních médií Blonde 2.0 Ajelet Noffová.

,