Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jackson po smrti rekordně vydělává, těží z toho držitelé práv

  14:54aktualizováno  14:54
Cynici říkají: smrt je nejlepší reklama. Toto ponuré pravidlo v těchto dnech potvrzuje i poptávka po písních zesnulého krále popu Michaela Jacksona.

Zpěvák Michael Jackson při posledních zkouškách 23. června 2009 ve Staples Center - Los Angeles, USA | foto: Profimedia.cz

To může těšit i klienty nizozemského penzijního fondu ABP. Ten totiž před rokem koupil hudební katalog práv, který obsahuje i několik hitů Michaela Jacksona.

Ze současné horečky, kdy jeho písně opět zní z rádií všeho druhu několikrát do hodiny, jeho nahrávky se prodávají jako za největší zpěvákovy slávy koncem 80. let, z každého zahrání v rádiích, obchodech či restauracích jim tak tečou velké peníze.

"V anglosaském právu můžete svá práva prodat, je to bráno jako běžný obchod. V Česku to například není možné, zde autor může prodávat jen licence k užití. Je otázka, kolik jich sám Jackson ještě držel,“ vysvětluje Martin Mařan, šéf Intergramu, který pro umělce vybírá peníze za užití děl.

Šéf rádia

"Před Jacksonovou smrtí jsme ho hráli tak třikrát do týdne. Po jeho smrti mohlo jít až o tři písně do hodiny, řekl programový ředitel Evropy 2 Petr Vladyka.

Držiteli práv tak v případě Jacksona nejsou jen přímí dědicové a nahrávací společnosti, ale i investiční společnosti, pro které držení práv často bývá velice výkonný zdroj příjmů. "Vždy se určité písně stanou z určitého důvodu náhle populární. Nyní díky tragickým okolnostem. To je základ pro dobrou investici,“ řekl agentuře Reuters mluvčí fondu ABP.

ABP loni do hudebních katalogů investovalo zhruba 140 milionů eur, když je odkoupilo od největšího hudebního vydavatelství na světě Universal Music Group.

Současné hudební portfolio fondu má podle odhadů cenu přes půl miliardy eur. Kromě Jacksona drží také práva na současné hvězdy Britney Spearsovou, Lionela Ritchieho či Justina Timberlaka.

Nyní má fond také chuť na Jacksonův archiv skladeb Beatles, který zpěvák držel od roku 1985 a o jehož prodeji prý uvažuje zpěvákova rodina.

I z Česka tečou majitelům práv – zpěvákovým dětem či nizozemským důchodcům – výrazně vyšší peníze než za zpěvákova života.

"Zatímco před jeho smrtí jsme Jacksona, jako představitele zlatého fondu, hráli tak třikrát do týdne, po jeho smrti mohlo jít až o tři písně do hodiny,“ říká programový ředitel rádia Evropa 2 Petr Vladyka.

Peníze z každé zahrané písně

Zvýšenou intenzitu hlásí všechny hudební rádia. "U nás se hraní Jacksona zvýšilo výrazně, asi o sto procent, zahráli jsem jednu píseň, v předchozích letech žádnou,“ říká Josef Vlček, který má na starosti hudební program na stanici RockZone.

Z každé zahrané písně jdou peníze umělcům, vydavatelům a autorům. V USA se také stala Jacksonova alba opět prodejním hitem. Alba Number Ones se od jeho smrti ve Státech prodalo 108 tisíc, kompilace Essential Michael Jackson asi 102 tisíc kopií.

Do čela prodejních hitparád se Jackson tlačí i v Česku. Podle prodejního žebříčku IFPI minulý týden mezi 50 nejprodávanějších alb vystřelilo hned šest jeho desek, přičemž generační album 80. let Thriller bylo dokonce pátým nejprodávanějším albem minulého týdne, hned za Karlem Gottem a jeho výběrem 70 hitů. "Myslím ale, že horečka kolem Jacksona do 14 dní skončí,“ říká Petr Vladyka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma

On-line prodejce Amazon pronikl do života Američanů různými způsoby. Začalo to obyčejnými knihami. Pokračovalo to těmi elektronickými, čtečkou Kindle,...  celý článek

Chladící věže elektrárny John E. Amos Power Plant ve Virginii sice nechrlí do
Turecko je o krok blíž první jaderné elektrárně. Postaví ji s Rusy

První jaderná elektrárna v Turecku získala počáteční stavební povolení a úplné povolení by měla získat v první polovině příštího roku. Uvedla to v pátek...  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.