Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Překopeme silnice a řeky, plánuje vláda. Kvůli novým jaderným reaktorům

  15:40aktualizováno  15:40
O podobě nových jaderných bloků, které mají vyrůst v Dukovanech a Temelíně, zatím stát nemá jasnou představu. Už ale detailně plánuje, kde překopat a rozšířit silnice, postavit obchvaty a přeložky, kde zvednout mosty či prohloubit koryta řek, aby bylo možné nezbytné součástky budoucí elektrárny dopravit na místo.

Reaktorový sál Jaderné elektrárny Temelín za provozu. | foto: Jaderná elektrárna Temelín

Materiál, který má MF DNES k dispozici, zpracovalo ministerstvo dopravy a ve středu o něm bude rozhodovat vláda. Mimo jiné z něj vyplývá, že první nadrozměrné náklady pro výstavbu jaderných bloků se na českých silnicích objeví koncem roku 2029.

Za nejlepší cestu, jak velké kusy dostat do Dukovan, považují experti cestu po Labi z Hamburku až do Týnce nad Labem, odkud se má pokračovat po silnici. Do Temelína se má nadměrný náklad přepravit po Labi a Vltavě až do Týna nad Vltavou, kde se přeloží na silnici.

Příprava za desítky milionů korun

Zatím však není jisté, na kolik peněz celá akce vyjde. Jen na přípravu opatření se počítá s desítkami milionů korun, finanční prostředky mají jít ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „V současném stavu přípravy není možné finanční náročnost jednotlivých opatření přesně vyčíslit. Řádově se bude jednat o částky ve stovkách milionů korun,“ dodává mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Fotogalerie

Pokud vláda materiál schválí, nedá tím podle něj zelenou k realizaci či financování úprav ze státních zdrojů, pouze souhlas se zahájením a financováním přípravných prací. A o tom, kdo bude platit samotné úpravy, se rozhodne až podle zvoleného modelu výstavby jaderného zdroje.

„Je nevhodné ponechat přípravu a realizaci stavebních opatření trvalého charakteru na veřejné dopravní infrastruktuře na dodavateli jaderného projektu,“ uvádí materiál. Nejen, aby se vše stihlo, ale i kvůli tomu, že modernizované a upravené cesty bude možné využívat i k běžnému provozu.

To je však sporné. K navrhovaným opatřením patří třeba i objezdy tří přehradních hrází – Slapy, Kamýk a Orlík – na vltavské kaskádě. A to přesto, že stát na nich plánuje vybudovat zbrusu nová lodní zdvihadla, ty však budou pro přepravu nadrozměrných komponent nedostačující.

Úřad však tvrdí, že i tyto objezdy najdou své využití. „Například pro přepravu větších turistických lodí na podvalnících, dále cesty slouží a budou lépe sloužit i běžnému provozu, ať už silničnímu, nebo i dopravě cyklistické,“ říká Neřold.

Příliš malé cesty

Ačkoliv v obou lokalitách už jaderné zdroje stojí, současné cesty přepravě elektrárenských dílů nedostačují. Jednotlivé komponenty nově plánovaných bloků mají totiž být výrazně větších rozměrů než ty současné, protože se počítá s reaktory o vyšším výkonu.

Takto probíhala doprava reaktoru na Temelín

Takto kdysi probíhala doprava reaktoru na Temelín. Foto: archiv ČEZ

Přes všechny úpravy však pro velké součástky, jako třeba tlakovodní nádoby reaktorů a parogenerátory, zůstanou limity – například do Dukovan kvůli plavebním komorám a rozestupům mostních pilířů na Labi bude maximální šířka devět metrů a výška 7,5 metru.

„Rozhodnutí o výstavbě nových bloků již bylo učiněno schválením Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky v České republice, jde o strategický dokument schválený vládou v červnu 2015,“ upřesňuje mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.

Jaderný výbor nyní jedná o možných obchodně-investičních variantách výstavby bloků. Na stole jsou tři možnosti. Má je postavit dceřiná společnost buď pod taktovkou ČEZ, nebo pod vedením státu, který by ji předtím odkoupil. V úvahu přichází také varianta, kdy ČEZ projde větší transformací, během níž se zcela oddělí jaderná část.

O tom, který model bude nakonec zvolen, by ale měla rozhodnout až vláda, která vzejde z nadcházejících voleb. Stát chce podíl jádra postupně zvyšovat, namísto nynější třetiny by v roce 2040 měla z jaderných elektráren pocházet až polovina vyrobené elektřiny.

Strategické plány počítají s výstavbou nejméně dvou bloků, po jednom u každé z nyní provozovaných elektráren. Ve hře je i varianta dvou nových bloků v každé lokalitě. Prioritou je přitom nový blok v Dukovanech, které jsou starší, než Temelín.




Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Česko, obří staveniště. Ťok chce letos stavět 360 kilometrů nových silnic

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.

Ministr dopravy Dan Ťok slibuje, že promění Česko v obří staveniště. Během letošního roku by podle plánu úřadu měli...

Ministr velí do zbraně: Evropa by měla prudce snížit počty divočáků

(Ilustrační snímek)

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit stavy divočáků, myslí si český ministr zemědělství Jiří Milek....

ANKETA: Vyberte podnikatelský příběh roku 2017

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2016...

Čtyři „ženské“ firmy, vedle nich čtyři „mužské“. A v jedné z nich se zrodil podnikatelský příběh roku 2017. Pomozte ho...

Najdete na iDNES.cz