Do nápadu vytvořit v cestovní agenturu se pustily Československé dráhy, Zemský cizinecký svaz a banka Bohemia. Právě vlakem také první turisté s Čedokem cestovali. Úplně první rekreanti zamířili na letní pobyty do Vysokých Tater. Další cestovalé se podívali do francouzské metropole.
O SLAVNÝCH |
ČTĚTE ZDE |
Ihned po vzniku agentury v roce 1920 otevřela v Československu pět filiálek. První z nich byla v Praze v Hybernské ulici, další v Brně, Bratislavě, Karlových Varech a Františkových lázní. Tam si lidé zakoupili první zájezdy k dalmatskému pobřeží Jadranu, kam Češi jezdí dodnes. Dopravovaly je tam autokary značky Praga.
První zahraniční pobočky otevřel v roce 1922
V meziválečném období povědomí o firmě, rostlo, přibývalo rekreantů, kteří s ním vyjížděli, a společnost brzy se stala partnerem i zahraničních cestovních kanceláří. Do masové turistiky ale měly tehdejší zájezdy daleko. Ve dvacátých letech jezdily s Čedokem menší skupinky lidí. Nejčastějšími zákazníky byly dobře situované rodiny s dětmi.
Těm pomáhal s organizováním zájezdů zahraničních turistů, kteří začali objevovat krásy meziválečné Prahy i celé země.
V roce 1922 otevřela Československá dopravní kancelář první zahraniční pobočky. Filiálky společnosti se objevily ve třech evropských metropolích - ve Vídni, Paříži a Londýně.
Jen pět let po založení už byl Čedok součástí asociace Agot, která sdružovala cestovky z Polska, Maďarska a Jugoslávie. Celkem jich bylo na čtyři desítky.
V té době ji lidé stále znali pod celým jménem. Zkratku Čedok firma poprvé použila v roce 1926. S Čedokem je také neodmyslitelně spojen albatros, kterého má ve znaku. Pták, který symbolizuje dálky a exotiku - dokáže přeletět i oceán.
Kanceláři se dařilo i v rukou státu
Stejně jako ostatním velkým společnostem se ani Čedoku nevyhnulo znárodnění. I v rukou státu se ale kanceláři dařilo a jednoznačně kraloval československému trhu. Situace se přiostřila počátkem devadesátých let, kdy se objevila řada dalších cestovních kanceláří.
Privatizace začala až v roce 1993
Privatizace začala poměrně pozdě, čtyři roky po sametové revoluci. Nově vznikající kanceláře i neklidná situace ve společnosti, kde se střídal jeden vlastník za druhým, vedla k tomu, že firma svoje dosud pevné postavení na trhu ztrácela. Situace se zklidnila až v roce 1995, kdy nejstarší českou cestovku převzal Unimex Group.
S Čedokem Češi vyrážejí na dovolenou i nyní. Autokary Praga sice nahradily moderní klimatizované autobusy, k jadranskému pobřeží ale Češi s Čedokem jezdí pořád.
Podle odhadů společnosti se letos čeká, že prodá na 190 tisíc zájezdů. To by jí pravděpodobně zajistilo místo jedničky na trhu.
Turisté si s Čedokem prohlíželi historickou Prahu už v roce 1930. |