Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jahn navrhne NERVu zavést „šrotovné“ za stará auta

  1:00aktualizováno  1:00
Odevzdáte své staré auto a stát vám přispěje i několika desetitisíci korun na nové. Pomůže tak skomírajícím automobilkám a snížením emisí i životnímu prostředí. Tento návrh, označovaný jinde jako šrotační prémie, chce protlačit jeden z členů ekonomické rady vlády NERV a šéf Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Je to nesystémové, ale v řadě zemích EU standardní, říká Martin Jahn. | foto:  Dan Materna, MAFRA

A podporu by u některých ministrů mohl získat. "Analyzujeme tuto možnost několik týdnů," uvedl ministr průmyslu Martin Říman.

Za šrotační prémii bojuje Sdružení automobilového průmyslu, jemuž Jahn šéfuje, několik let. Teď v době krize věří, že je podstatně větší šance, aby prošla.

"Pomohlo by to prodejům a zvýšilo by to i bezpečnost na silnicích," vysvětluje Jahn. V úspěch věří i  proto, že ji zavádějí nebo chystají jiné státy, například Německo. Zvažuje ji dokonce už i Čína.

V neděli předloží tento návrh kolegům v NERV. Na setkání totiž každý z nich přinese seznam možných opatření, jak pomoci tuzemské ekonomice. Šrotovací prémie je jediná, kterou Jahn dopředu prozradil.
Detaily o programu, především výši příspěvku, nechce říct.

"Musí být taková výše, aby to fungovalo," podotkl Jahn.

Nejde přitom jen o částku, jakou by měl stát za staré auto zaplatit, ale také o další podmínky: jak dlouho budou muset lidé auto vlastnit, aby o dotaci nepřišli, nebo jaké auto bude mít na šrotační prémii nárok.

V evropských zemích se výše dotace pohybuje mezi 600 a 2 500 eury. Například ve Francii dostávají lidé tisíc eur, pokud si koupí vůz s emisemi nižšími než 160 gramů CO2 na kilometr a odevzdají přitom nejméně deset let staré auto. Každé třetí auto, které se ve Francii prodalo, už bylo podpořené touto dotací.

Kalousek a členové NERVu oponují

Odpůrcem státních příspěvků na nákup aut je ve vládě především ministr financí Miroslav Kalousek. "Je v tom moc systémových nedostatků. Jsem proti tomu, aby se podporoval jen jeden z oborů průmyslu," řekl Kalousek.

Podle svých slov argumenty druhé strany nepodceňuje. "Je to nesystémové, ale v čím dál více zemích EU je to standard," oponuje Jahn.

Problém s návrhem mají i někteří členové NERV. "Šlo by jen o další deformaci ekonomiky a nápor na výdaje státního rozpočtu. Každá dotace pro jedno odvětví automaticky znamená trest pro jiná," míní ekonom Pavel Kohout.

Nová auta uvolňují polovinu emisí, argumentují výrobci

České výrobce automobilů a dílů nemusí ani tak zajímat tuzemská podpora, jako pobídky na koupi vozů na hlavních evropských trzích. Tam totiž směřuje většina jejich produkce. Přesto by její zavedení v Česku uvítali.

"Staré vozy výrazně zatěžují životní prostředí a mají oproti novým vozům minimum bezpečnostních prvků," říká ředitel vnějších vztahů Škody Auto Radek Špicar.

Průměrné auto na českých silnicích je 14 let staré, což je téměř dvakrát více než v západní Evropě.

"Máme spočítáno, že stará auta vyprodukují dvakrát více emisí než nová. A to jsme počítali i s tím, že se starými se tak často jako s novými nejezdí," dodal Pavel Tunkl ze Sdružení dovozců automobilů.

V kombinaci s akčními nabídkami, kdy ceny zejména u menších aut klesly pod dvě stě tisíc, by tak mohla být sleva od státu velmi zajímavá.

"Mohla by zamířit hlavně na lidi, kteří si dosud kupují hlavně ojetá auta kvůli jejich ceně,"  podotkl Tunkl. 

Do akcí by se navíc mohly zapojit i automobilky, které už v minulosti pořádaly podobné akce pro své zákazníky – lákaly lidi ke koupi nového auta výkupem jejich starého vozu.

Prodejci aut nápad vítají, ale netají se ani rozpaky. "Krátkodobě to prodeje může pozastavit, lidé budou čekat, až se tento systém zavede, a odloží nákup nového auta," míní Radek Donner z NH Car.

Podobný efekt pocítili prodejci při oznámení ministra financí Miroslava Kalouska o tom, že podnikatelé budou moci odpočítávat DPH z osobních aut. Výsledek? Prodeje aut firmám se zastavily, protože podniky vyčkávají na možnost odpočtu. Ta by měla začít v březnu nebo dubnu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.