Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak Češi kupují auta? Rozhoduje cena, značka a možnost smlouvat

  11:09aktualizováno  11:09
Češi se při nákupu nových aut řídí hlavně cenou a značkou, v případě ojetin především cenou, většina lidí navíc o ní chce ještě smlouvat. Tuzemští zákazníci jsou současně velmi otevření technologickým novinkám, pokud ovšem zlevní. Každý druhý zvažuje nákup elektromobilu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: AP

Vyplývá to z průzkumu, který mezi více než pěti sty řidiči v Česku provedla společnost EY ve spolupráci s firmou STEM/MARK.

Podle průzkumu v případě nového vozu považují zákazníci za nejdůležitější faktory: cenu (31 % lidí), značku (29 %) a výbavu vozu (13 %).

„Pro automobilky je to dobrá zpráva, že zákazníci hodně řeší i samotnou značku, nejen cenu,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.

V případě ojetých vozů je už pro naprostou většinu lidí klíčová cena - ta je nejdůležitější pro 42 % zákazníků. Čtyři z pěti kupujících preferují, když mohou o ceně vozu ještě smlouvat. „Lidé mají představu, že v oboru jsou stále vysoké marže. Platí, že čím mají řidiči vyšší vzdělání, tím klesá ochota smlouvat,“ dodal Knap.

Podle průzkumu i prodejních statistik v nákupech převažují ojetiny, nový vůz si pořídil jen každý čtvrtý řidič. Většina lidí (57 %) stále preferuje nákup vozu z vlastních úspor, roste ale podíl vozů nakoupených na leasing.

Autosalony podle průzkumu zatím nemusí řešit obavy z odchodu lidí při nákupech vozů na internet, drtivá většina si chce auto nejprve prohlédnout a svézt se s ním.

Více než polovina zákazníků by uvítala i možnost speciálního zážitkového centra, kde by si mohli vůz vyzkoušet i v extrémních podmínkách. Nákup po internetu si dokáže představit jen pětina lidí. „Lidem by chyběla především možnost si auto vyzkoušet a prohlédnout,“ říká manažerka EY Petra Kyjonková.

Průzkum ukázal i velkou ochotu Čechů kupovat novinky: pořízení elektromobilu zvažuje 55 % oslovených lidí, 30 % připouští i nákup samořiditelného vozu. „Češi jsou technologickým novinkám celkem otevřeni,“ říká Knap. Současně respondenti měli velký zájem o konektivitu aut, tedy například propojení údajů o vozech se servisem. Největší obliba takové možnosti je na Moravě, nejnižší v Praze.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Babišova vláda odmítla strop na dotace velkým farmám. Pomůže to i Agrofertu

Soukromý zemědělec Václav Koutný z Těšetic hospodaří na 150 hektarech. Spolu s...

Česko odmítá zavedení dotačního limitu evropských přímých zemědělských dotací po roce 2020 pro velké farmy. Nesouhlasí...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Bitva s billboardáři se blíží. Tisíce nelegálních poutačů stále stojí

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Arbitráž s provozovateli venkovní reklamy je na spadnutí. Ministerstvo financí vybralo advokátní kancelář Weil, Gotshal...

Najdete na iDNES.cz