Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak k moři: rodině se vyplatí auto

  0:01aktualizováno  0:01
Čechům se letos rozšířily možnosti, jak se dostat k jejich nejoblíbenějším místům, kde tráví letní dovolenou. Na pobřeží Jadranu začaly počátkem prázdnin turisty z Prahy vozit i České dráhy. Lidé tak častěji zvažují, který způsob dopravy je pro ně nejlepší.

Ten, kdo hledí pouze na výdaje a je mu jedno, kolik hodin stráví na cestě, by měl volit mezi vlakem a automobilem.

Cesta vlakem je výhodná pro jednotlivce nebo manželský pár.  Zpáteční jízdenka z Prahy do chorvatského Splitu pro dospělého stojí totiž 1990 korun. To je cena za místo k sezení, kdo by si chtěl pospat na lehátku, ten zaplatí 3500 korun. Výhodou vlaku je kromě ceny i relativní pohodlí.

Cesta po železnici přes Brno, Vídeň a Záhřeb je časově jednoznačně nejnáročnější. Trvá téměř šestadvacet hodin. Pro rodinu s minimálně jedním dítětem je nejlacinější cesta autem. Benzin na více než tisícikilometrové trase z Prahy do Splitu při průměrné spotřebě devět litrů naturalu na sto kilometrů vyjde u obou cest na 4600 korun.

Dalších 540 korun stojí známka a poplatky za dálnice v Chorvatsku a Slovinsku. Dohromady cesta z Prahy k moři a zpět vyjde na 5200 korun. Kdo jede z jižních nebo západních Čech a volí trasu přes alpské tunely, musí přidat ještě dalších 720 korun.

Pro srovnání - zmíněný vlak se slevou pro dítě u tříčlenné rodiny přijde na 5580 korun. Cesta autem přitom při třech půlhodinových přestávkách trvá zhruba šestnáct hodin. To však nemusí platit o víkendech, kdy se střídají pobytové turnusy a na cestu na jih se vypravují lidé masově.

Chorvaté letos čekají milion turistů z ČR. České dráhy se proto rozhodly nabízet jízdy Jadran Expresem právě o víkendech, kdy hrozí, že Češi putující za mořem autem uváznou v zácpách na rakouských dálnicích či v kolonách při přejíždění chorvatského vnitrozemí. Po železnici už se letos vydalo do Chorvatska 900 Čechů.

Dráhy překvapilo, že lidé mají velký zájem "přibalit" si s sebou i svůj automobil. "Museli jsme místo původního jednoho vagonu pro auta dva přidat, kapacita je teď pro 30 aut. Hodně se začíná využívat doprava motocyklů a jízdních kol," říká šéf Cestovní kanceláře Českých drah Petr Tiefenböck. "Uvažujeme i o obdobném vlaku do italského Rimini," dodává.

Někde na půli cesty je pak cestování autobusem. Ten jede do Splitu 21 hodin a například společnost ČSAD-AB si účtuje za zpáteční jízdenku pro dospělého 2500 korun a poloviční cenu za dítě.

Nejrychlejší a zároveň nejdražší je cesta letadlem. Let do Splitu z pražské Ruzyně trvá hodinu a půl, spolu s čekáním a dopravou na letiště vyjde cesta na více než tři hodiny. Mimopražští pak připočtou ještě náklady i čas za cestu do metropole. V sezoně však není snadné sehnat letenku na blízký termín. Například na příští úterý je u ČSA šance dostat se jen na "čekací list". 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.