Jak k moři: rodině se vyplatí auto

  • 49
Čechům se letos rozšířily možnosti, jak se dostat k jejich nejoblíbenějším místům, kde tráví letní dovolenou. Na pobřeží Jadranu začaly počátkem prázdnin turisty z Prahy vozit i České dráhy. Lidé tak častěji zvažují, který způsob dopravy je pro ně nejlepší.

Ten, kdo hledí pouze na výdaje a je mu jedno, kolik hodin stráví na cestě, by měl volit mezi vlakem a automobilem.

Cesta vlakem je výhodná pro jednotlivce nebo manželský pár.  Zpáteční jízdenka z Prahy do chorvatského Splitu pro dospělého stojí totiž 1990 korun. To je cena za místo k sezení, kdo by si chtěl pospat na lehátku, ten zaplatí 3500 korun. Výhodou vlaku je kromě ceny i relativní pohodlí.

Cesta po železnici přes Brno, Vídeň a Záhřeb je časově jednoznačně nejnáročnější. Trvá téměř šestadvacet hodin. Pro rodinu s minimálně jedním dítětem je nejlacinější cesta autem. Benzin na více než tisícikilometrové trase z Prahy do Splitu při průměrné spotřebě devět litrů naturalu na sto kilometrů vyjde u obou cest na 4600 korun.

Dalších 540 korun stojí známka a poplatky za dálnice v Chorvatsku a Slovinsku. Dohromady cesta z Prahy k moři a zpět vyjde na 5200 korun. Kdo jede z jižních nebo západních Čech a volí trasu přes alpské tunely, musí přidat ještě dalších 720 korun.

Pro srovnání - zmíněný vlak se slevou pro dítě u tříčlenné rodiny přijde na 5580 korun. Cesta autem přitom při třech půlhodinových přestávkách trvá zhruba šestnáct hodin. To však nemusí platit o víkendech, kdy se střídají pobytové turnusy a na cestu na jih se vypravují lidé masově.

Chorvaté letos čekají milion turistů z ČR. České dráhy se proto rozhodly nabízet jízdy Jadran Expresem právě o víkendech, kdy hrozí, že Češi putující za mořem autem uváznou v zácpách na rakouských dálnicích či v kolonách při přejíždění chorvatského vnitrozemí. Po železnici už se letos vydalo do Chorvatska 900 Čechů.

Dráhy překvapilo, že lidé mají velký zájem "přibalit" si s sebou i svůj automobil. "Museli jsme místo původního jednoho vagonu pro auta dva přidat, kapacita je teď pro 30 aut. Hodně se začíná využívat doprava motocyklů a jízdních kol," říká šéf Cestovní kanceláře Českých drah Petr Tiefenböck. "Uvažujeme i o obdobném vlaku do italského Rimini," dodává.

Někde na půli cesty je pak cestování autobusem. Ten jede do Splitu 21 hodin a například společnost ČSAD-AB si účtuje za zpáteční jízdenku pro dospělého 2500 korun a poloviční cenu za dítě.

Nejrychlejší a zároveň nejdražší je cesta letadlem. Let do Splitu z pražské Ruzyně trvá hodinu a půl, spolu s čekáním a dopravou na letiště vyjde cesta na více než tři hodiny. Mimopražští pak připočtou ještě náklady i čas za cestu do metropole. V sezoně však není snadné sehnat letenku na blízký termín. Například na příští úterý je u ČSA šance dostat se jen na "čekací list".