Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak postupovat při reklamaci

  9:56aktualizováno  9:56
Většina spotřebitelů se někdy dostala do situace, kdy musela reklamovat vadné zboží. Pro ty, kteří si nejsou zcela jisti, jak by měli při reklamaci postupovat, přináší MF Dnes odpovědi na nejčastější otázky.
Pokud nesouhlasíte s průběhem reklamace, kontaktujte Sdružení obrany spotřebitelů.

Pokud nesouhlasíte s průběhem reklamace, kontaktujte Sdružení obrany spotřebitelů. | foto: Profimedia.cz

Délku záruční doby, ve které můžete zboží reklamovat, upravuje § 620 občanského zákoníku. U spotřebního zboží je 24 měsíců, na použité zboží z bazaru jeden rok. U potravin je dána datem jejich spotřeby nebo minimální trvanlivosti.

Říká záruční doba, jakou životnost má výrobek?
Záruční lhůta je poskytována na vadu výrobku a nemusí odpovídat jeho životnosti. Na propisovací tužku je záruční lhůta dva roky. Když nebude psát po zakoupení, jde o vadu. Ale přestane-li psát po několika měsících, jde o běžné opotřebení.

Jak mám postupovat při reklamaci zboží?
U vadného výrobku si nechte vystavit reklamační protokol, který by měl obsahovat popis výrobku včetně výrobního čísla, závadu, jak byste chtěli reklamaci vyřídit, datum reklamace, potvrzení prodejce a váš podpis, kterým potvrzujete správnost popisu reklamace. Pokud se vám nezdá průběh vyřizování reklamace, můžete rovnou z prodejny zavolat na placenou poradenskou linku 900 080 808 Sdružení obrany spotřebitelů, kde vám poradí, jak postupovat.

Co můžu požadovat při reklamaci?
Pokud byla vada uznána, může být výrobek opraven nebo vyměněn. Prodejce vám také může nabídnout vrácení peněz. U neodstranitelné vady, která nebrání používání, může být poskytnuta sleva. Objeví-li se na výrobku třikrát stejná vada nebo tři různé vady najednou, máte nárok na vrácení peněz.

Co mám dělat, když byla reklamce zamítnuta?
Pokud prodejce zamítne reklamaci na místě, nechte si vystavit reklamační protokol a písemné zdůvodnění zamítnutí reklamace, jinak totiž nemůžete podniknout žádné další kroky. Jestliže byla zamítnuta firemním znalcem, ale jste přesvědčeni o její oprávněnosti, obraťte se na soudního znalce v daném oboru.

Kolik dní má prodejce na vyřízení reklamace?Reklamace musí být vyřízena do 30 kalendářních dnů. Po dobu od uplatnění reklamace až do okamžiku, kdy je věc připravena k převzetí, se záruční doba zastaví, o tuto dobu se tedy prodlužuje záruka.

Musí prodejce informovat zákazníka o vyřízení reklamace?
Prodávající není povinen informovat kupujícího o tom, že zboží je připraveno k převzetí. Je tedy na zákazníkovi, aby zjistil, kdy je reklamovaný výrobek připraven k vyzvednutí.

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Jedinečná nabídka. Penny Market nabízel v akci falšované masové konzervy

Penny Market nabízel falšované masné konzervy.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce narazila v Penny Marketu na mimořádně rozsáhlé falšování. Řetězec nabízel v...

Stravenky od Lidlu a Kauflandu budou i elektronické

Lidl začal vydávat vlastní stravenky, zatím je dostávají je zaměstnanci...

Lidl a Kaufland spouští ve spolupráci s ČSOB a Mastercard stravenkovou platební kartu. Jde o elektronickou verzi...

VIDEO: Jak zadělávají těsto? A proč v koblihách chybí náplň?

Beránek jako malovaný

Desítky druhů pečiva obvykle nabízejí hypermarkety. Jak to ale chodí v zákulisí, kde pečivo vyrábějí? Opravdu poctivě...

Najdete na iDNES.cz