Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak postupovat při reklamaci

  9:56aktualizováno  9:56
Většina spotřebitelů se někdy dostala do situace, kdy musela reklamovat vadné zboží. Pro ty, kteří si nejsou zcela jisti, jak by měli při reklamaci postupovat, přináší MF Dnes odpovědi na nejčastější otázky.
Pokud nesouhlasíte s průběhem reklamace, kontaktujte Sdružení obrany spotřebitelů.

Pokud nesouhlasíte s průběhem reklamace, kontaktujte Sdružení obrany spotřebitelů. | foto: Profimedia.cz

Délku záruční doby, ve které můžete zboží reklamovat, upravuje § 620 občanského zákoníku. U spotřebního zboží je 24 měsíců, na použité zboží z bazaru jeden rok. U potravin je dána datem jejich spotřeby nebo minimální trvanlivosti.

Říká záruční doba, jakou životnost má výrobek?
Záruční lhůta je poskytována na vadu výrobku a nemusí odpovídat jeho životnosti. Na propisovací tužku je záruční lhůta dva roky. Když nebude psát po zakoupení, jde o vadu. Ale přestane-li psát po několika měsících, jde o běžné opotřebení.

Jak mám postupovat při reklamaci zboží?
U vadného výrobku si nechte vystavit reklamační protokol, který by měl obsahovat popis výrobku včetně výrobního čísla, závadu, jak byste chtěli reklamaci vyřídit, datum reklamace, potvrzení prodejce a váš podpis, kterým potvrzujete správnost popisu reklamace. Pokud se vám nezdá průběh vyřizování reklamace, můžete rovnou z prodejny zavolat na placenou poradenskou linku 900 080 808 Sdružení obrany spotřebitelů, kde vám poradí, jak postupovat.

Co můžu požadovat při reklamaci?
Pokud byla vada uznána, může být výrobek opraven nebo vyměněn. Prodejce vám také může nabídnout vrácení peněz. U neodstranitelné vady, která nebrání používání, může být poskytnuta sleva. Objeví-li se na výrobku třikrát stejná vada nebo tři různé vady najednou, máte nárok na vrácení peněz.

Co mám dělat, když byla reklamce zamítnuta?
Pokud prodejce zamítne reklamaci na místě, nechte si vystavit reklamační protokol a písemné zdůvodnění zamítnutí reklamace, jinak totiž nemůžete podniknout žádné další kroky. Jestliže byla zamítnuta firemním znalcem, ale jste přesvědčeni o její oprávněnosti, obraťte se na soudního znalce v daném oboru.

Kolik dní má prodejce na vyřízení reklamace?Reklamace musí být vyřízena do 30 kalendářních dnů. Po dobu od uplatnění reklamace až do okamžiku, kdy je věc připravena k převzetí, se záruční doba zastaví, o tuto dobu se tedy prodlužuje záruka.

Musí prodejce informovat zákazníka o vyřízení reklamace?
Prodávající není povinen informovat kupujícího o tom, že zboží je připraveno k převzetí. Je tedy na zákazníkovi, aby zjistil, kdy je reklamovaný výrobek připraven k vyzvednutí.

Autoři:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

SROVNÁNÍ: Benzin a nafta zdražují. Nejdráže natankujete na Vysočině

(Ilustrační snímek)

Ceny pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu mírně stouply. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil oproti minulé...

SROVNÁNÍ: Pohonné hmoty v Česku zdražují, benzin už stojí 30,79 koruny

Pohonné hmoty (ilustrační foto)

Zdražování pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu zrychlilo. Začátkem ledna ceny stoupaly o haléře, nyní vzrostly...

Najdete na iDNES.cz