Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak postupovat při reklamaci

  9:56aktualizováno  9:56
Většina spotřebitelů se někdy dostala do situace, kdy musela reklamovat vadné zboží. Pro ty, kteří si nejsou zcela jisti, jak by měli při reklamaci postupovat, přináší MF Dnes odpovědi na nejčastější otázky.
Pokud nesouhlasíte s průběhem reklamace, kontaktujte Sdružení obrany spotřebitelů.

Pokud nesouhlasíte s průběhem reklamace, kontaktujte Sdružení obrany spotřebitelů. | foto: Profimedia.cz

Délku záruční doby, ve které můžete zboží reklamovat, upravuje § 620 občanského zákoníku. U spotřebního zboží je 24 měsíců, na použité zboží z bazaru jeden rok. U potravin je dána datem jejich spotřeby nebo minimální trvanlivosti.

Říká záruční doba, jakou životnost má výrobek?
Záruční lhůta je poskytována na vadu výrobku a nemusí odpovídat jeho životnosti. Na propisovací tužku je záruční lhůta dva roky. Když nebude psát po zakoupení, jde o vadu. Ale přestane-li psát po několika měsících, jde o běžné opotřebení.

Jak mám postupovat při reklamaci zboží?
U vadného výrobku si nechte vystavit reklamační protokol, který by měl obsahovat popis výrobku včetně výrobního čísla, závadu, jak byste chtěli reklamaci vyřídit, datum reklamace, potvrzení prodejce a váš podpis, kterým potvrzujete správnost popisu reklamace. Pokud se vám nezdá průběh vyřizování reklamace, můžete rovnou z prodejny zavolat na placenou poradenskou linku 900 080 808 Sdružení obrany spotřebitelů, kde vám poradí, jak postupovat.

Co můžu požadovat při reklamaci?
Pokud byla vada uznána, může být výrobek opraven nebo vyměněn. Prodejce vám také může nabídnout vrácení peněz. U neodstranitelné vady, která nebrání používání, může být poskytnuta sleva. Objeví-li se na výrobku třikrát stejná vada nebo tři různé vady najednou, máte nárok na vrácení peněz.

Co mám dělat, když byla reklamce zamítnuta?
Pokud prodejce zamítne reklamaci na místě, nechte si vystavit reklamační protokol a písemné zdůvodnění zamítnutí reklamace, jinak totiž nemůžete podniknout žádné další kroky. Jestliže byla zamítnuta firemním znalcem, ale jste přesvědčeni o její oprávněnosti, obraťte se na soudního znalce v daném oboru.

Kolik dní má prodejce na vyřízení reklamace?Reklamace musí být vyřízena do 30 kalendářních dnů. Po dobu od uplatnění reklamace až do okamžiku, kdy je věc připravena k převzetí, se záruční doba zastaví, o tuto dobu se tedy prodlužuje záruka.

Musí prodejce informovat zákazníka o vyřízení reklamace?
Prodávající není povinen informovat kupujícího o tom, že zboží je připraveno k převzetí. Je tedy na zákazníkovi, aby zjistil, kdy je reklamovaný výrobek připraven k vyzvednutí.

Autoři:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Zlevněné zboží prodávala téměř polovina prodejců bez slevy, zjistila ČOI

Akce, sleva

To, že je zboží nabízeno ve slevě, nemusí vždy znamenat, že jej se slevou i koupíte. Česká obchodní inspekce (ČOI)...

TEST DNES: Úplné výsledky testu mozzarell

Ilustrační snímek

MF DNES testovala sýry mozzarella, které jsou běžně dostupné v obchodech a mají 15 až 20 procent tuku. Porota hodnotila...

Nula na smrt, všechno na spoření. Životní pojištění, které nevydělá

Ilustrační snímek

Mnoho lidí s vidinou zhodnocení uzavřelo smlouvu o investičním životním pojištění. Pokud má produkt sloužit jen k...

Najdete na iDNES.cz