Aleš Brandejs z Brna reklamoval fotoaparát. Pro vyřízení reklamace musel jet dvakrát autobusem do prodejny na druhém konci města. Chtěl vědět, zda má nárok na náhradu času stráveného cestou, například oceněného průměrnou mzdou, nebo pouze na proplacení autobusové jízdenky.
Podle paragrafu 598 Občanského zákoníku má kupující právo na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním reklamace. Jako příklad uvádí zákon přepravu věci k opravě, odbornou prohlídku, poštovné, jízdné do opravny. Majetkovou újmu spočívající v ušlém zisku nelze považovat za nutný náklad a pan Brandejs by ji musel na prodejci vymáhat samostatně.
Jiří Hájek z Prahy si koupil speciální horolezecké boty,na které byla poskytnuta obecná půlroční záruční doba. Po několika málo měsících používání praskla na jedné botě podrážka. Zákazník boty reklamoval a v prodejně mu je vyměnili za nové. Začala běžet nová šestiměsíční záruční doba, ale vzhledem k ročnímu období bylo pravděpodobné,že nebude moci boty nosit a případné vady se tedy v záruční době nestačí projevit. Chtěl vědět, zda by záruční doba nemohla začít běžet až od chvíle,kdy bude moci boty používat (do té doby by je nechal u prodejce).
Situaci, kterou popisuje pan Hájek, zákon nijak neřeší a po pravdě řečeno si toto řešení neumím v praxi představit. Ke stavění běhu záruční doby dochází pouze na dobu od uplatnění reklamace až do doby, kdy byl zákazník povinen opravenou věc převzít. Záruční doba se v tomto případě staví bez ohledu na to, zda věc byla skutečně převzata k opravě a zda lze reklamovanou vadu odstranit.
Občanský zákoník, § 627:
1) Doba od uplatnění práva z odpovědnosti za vady až do doby, kdy kupující po skončení opravy byl povinen věc převzít, se do záruční doby nepočítá. Prodávající je povinen vydat kupujícímu potvrzení o tom, kdy právo uplatnil, jakož i o provedení opravy a o době jejího trvání.
2) Dojde-li k výměně, začne běžet záruční doba znovu od převzetí nové věci. Totéž platí, dojde-li k výměně součástky, na kterou byla poskytnuta záruka.