Aerolinky čelí přitom čím dál větší kritice za své emise CO2 a samy slíbily, že je do roku 2050 sníží o padesát procent. - více čtěte Do roku 2050 budeme o polovinu zelenější, slibují aerolinky
Delta Air Lines prázdné přelety přiznala. Vysvětlují to požadavky australských úřadů, který podle Guardianu vyžadují po aerolinkách, aby k protinožcům přilétala letadla postříkaná látkou chránící před rozšířením malárie a horečky dengue. Delta ale nesmí letadla dezinfikovat v USA, nejbližší zařízení, které má schválení australských úřadů, je na londýnském letišti Heathrow.
"Látky pro tento proces jsou v USA schválené, nicméně podle amerických zákonů se nesmí provádět na území USA," vysvětlila mluvčí Delty.
Místo do Londýna do Číny
Podle ekologů je postup Delty nemravný a ukazuje lehkovážný postoj aerolinek ke globálnímu oteplování. "Symbolizuje to jejich velkopanský přístup k životnímu prostředí," uvedla Richard George z organizace Kampaň za lepší dopravu.
Podle kalkulaček na výpočet emisí vypustí prázdný boeing 777 / 200 ER při zpátečním letu mezi New Yorkem a Heathrow zhruba pět set tun CO2. To je zhruba padesátinásobek průměrné produkce emisí skleníkových plynů každého Čecha v roce 2006.
Delta plánuje lety přes Atlantik zastavit. Mění ale jen cíl cesty: nejbližší další zařízení na dezinfekci je v Číně. Případ Delty není v oboru zdaleka jediný.
Například společnost BMI potvrdila, že létala prázdná mezi Londýnem a velšským Cardiffem jen proto, aby si udržela atraktivní časové úseky pro odlety a přílety na letišti Heathrow. Pokud by je nevyužila, ztratila by je.