Majitel holdingu Jablotron Dalibor Dědek.

Majitel holdingu Jablotron Dalibor Dědek. | foto: MF DNES

Jak urazit bankéře? Zkuste se ho zeptat na plat

  • 45
Nejvyšší šéfové Komerční banky si letos před Vánocemi asi rozmyslí, zda mají jet poděkovat za přízeň Daliboru Dědkovi, majiteli jabloneckého Jablotronu, jež se před čtyřmi lety proslavil výrobou obřího mobilu pro seniory.

Jeho firma sice v bance ročně ukládá miliony korun, vůči bankéřům však není zrovna nejvlídnější. Dědek, který z nuly vybudoval firmu s obratem přes miliardu korun, totiž patří k největším kritikům zadlužování českých domácností. A nebojí se ani opřít do "své" banky.

S odstupem času říká, že se u posledního zdvořilostního setkání s členem představenstva Komerční banky nechal unést až příliš. Nicméně za svými argumenty si stojí.

"Ptali se mě, co by pro mě jako klienta mohli udělat. Tak jsem jim řekl, že mi vadí jejich reklamy, které svádí lidi k zadlužování," říká Dědek, který hospodaří bez dluhů, a naopak do Komerční banky ukládá své volné peníze.

Podle Dědka patří život v minusu k hlavním důvodům současné ekonomické krize. "Žili jsme si nad poměry," říká a přirovnává byznys k přírodě. "Zvířata si ukládají zásoby podkožního tuku, aby mohla přežít horší časy. Ale firmy počítají jen s tím, že stále porostou," říká Dědek, jehož společnost má hodnotu přes dvě miliardy korun. Sám však stále jezdí ve Škodě Octavia, a i tu podle svých slov považuje za zbytečně luxusní.

Šéf jablonecké firmy tvrdí, že mu na rozdíl od jiných odvětví zadlužené domácnosti nijak nepomáhají. "Naše výrobky nepatří mezi ty, které lidi chtějí, aby si udělali radost, ale protože je potřebují," vysvětlil.

Dědkovi na tuzemských bankách vadí nejen reklamy na dluhy, ale i platy zaměstnanců. "Jak mám lidem vysvětlit, že berou u mě dvacet tisíc a v bance dvakrát tolik," rozčiluje se. Proto navrhl bankéři, ať si srovnají výplatní pásky. "To už nesl dost těžce. Prý mám socialistické smýšlení," dodal.

Jablotron u Komerční banky zůstal. "Banku jsem neměnil, jinak jsem s nimi spokojen," dodal. Komerční banka dokonce zapojila dceřinou společnost Jablotronu, výrobce známých "obřích" mobilů Jablocom, do své reklamy. V ní vystupuje také šéf Jablocomu Jiří Meloun.

Díky krizi se Jablotronu, který se specializuje na výrobu domovních alarmů, paradoxně daří. Majitelé domů se bojí častějších krádeží, a proto nakupují u Jablotronu, jehož výrobky jim nemovitosti pohlídají.