Jak uspět v Silicon Valley? Tvářit se americky

Na první pohled by za fasádou desetipatrové administrativní budovy v kalifornské Santa Claře, jednom z center Silicon Valley, nikdo českou firmu nehledal. Hned po vstupu do kanceláře číslo 1020 se však úzké vazby společnosti Tiny Software na Českou republiku prozradí - na stolku u recepce leží vedle časopisů o počítačových hrách také turistické letáky z Plzně. "Ani nevím, kdo je tam položil, nejspíš přišly v nějaké zásilce z Čech. Asi je však dám pryč, firmu navenek prezentuji jako čistě americkou," říká prezident Tiny Software Roman Kasan.

Není to však z neúcty k městu, v němž vznikají programy, které pak americká centrála celosvětově prodává. Podle Kasana panuje mezi zákazníky ve Spojených státech stále určitá nedůvěra vůči lidem i výrobkům ze střední Evropy, což pro společnost nabízející software na správu bezpečnosti počítačových sítí představuje značný handicap. „Není jiná cesta než vystupovat jako firma z USA. Je to asi stejné, jako kdyby v Čechách podnikala firma z Ruska.

I kdyby měla skvělé technologie a dobrou budoucnost, kolik lidí by si ji vybralo? Kdyby zde lidé věděli, že část rozhodování probíhá za hranicemi, byli by asi dost nedůtkliví, proto náš středoevropský původ odkrývám jen pomalu,“ vysvětluje Kasan.

I proto se daří Tiny Software získávat zakázky z oborů s přísnými požadavky na bezpečnost. Posledním velkým klientem bylo americké válečné letectvo, teď se chce firma ucházet o dodávky pro Severoatlantickou alianci.

Ještě před dvěma lety přitom Tiny Software působila především v Česku. V září 1998 přišel ze Software602 Roman Kasan a za tři měsíce jeho působení utržila firma více než za celou svou předchozí roční existenci: tři miliony korun. Zároveň se rozběhly nové aktivity, včetně nabídek na internetu. „Takže když jsem loni zjara přijel do Kalifornie, už tu nějaké obchody běžely. Ty jsem vzápětí investoval do vybudování kanceláře v Silicon Valley, bez níž bychom dnes už prodali sotva čtvrtinu,“ říká Kasan a zdůrazňuje, že až dosud byla firma schopná financovat svůj rozvoj sama.

To se však zřejmě brzy změní. „I když je společnost zisková, bez kapitálového partnera je zatím naše stabilita křehká, což u některých našich potenciálních klientů vzbuzuje nedůvěru.

Proto jsme požádali konzultanty z Ernst&Young, aby nám pomohli s nalezením investora. Celá záležitost by se měla vyřešit ještě do konce tohoto roku,“ tvrdí Kasan a výši potřebných investic odhaduje asi na 20 milionů dolarů. Vedle nových obchodních příležitostí mají tyto peníze také umožnit přibrat nové zaměstnance. V Santa Claře jich na prodeji a servisu pracuje nyní deset, tucet dalších vyvíjí software v Plzni. Podaří-li se získat kapitál, mohl by americký tým čítat třicet lidí, celkem se má firma během roku rozrůst ke stovce. Přitom ještě před půldruhým rokem, na samém počátku působení v Silicon Valley, byli ve zdejší kanceláři jen dva lidé - vedle Kasana ještě najatá recepční.

„Maskoval jsem to tehdy jako velkou firmu, když někdo volal, telefonistka mi jej přepojovala, což budilo zdání většího podniku. Jenomže já dělal všechno ostatní, a když chtěl někdo spojit z technické podpory do obchodního oddělení, už nebylo komu telefon předat. Pak jsem si musel něco vymyslet,“ vzpomíná Kasan.

Už před dvěma lety se o licence k produktům Tiny Software zajímal Microsoft. Podle Kasana ztroskotala jednání na tom, že firma tehdy nebyla přítomna na americkém trhu, jinak by vše nejspíše dospělo až k akvizici. Pokud by se podobná nabídka objevila nyní, přiznává Kasan coby majoritní podílník Tiny Software, že by se jí nebránil. „Záviselo by na penězích.

Důležité je vybudovat dobrý tým. Když někdo kupuje technologie, dá vám možná dvojnásobek ročních tržeb. Pokud však investuje do lidí, kteří pro něj budou něco vytvářet, může to být i třicetinásobek,“ říká Kasan, který hodnotu firmy vidí někde okolo čtyřiceti milionů dolarů - tedy asi 1,6 miliardy korun.