Jak se šidí
Pokud vám číšník například přinese na talíři místo pravé svíčkové, která je nabízena na jídelním lístku, záměrně jinou část hovězího masa, jde právě o klamání zákazníka. O totéž jde i v případě, jestliže hospoda nabízí míchaný zeleninový salát, a přitom je „namíchán“ jen ze dvou druhů zeleniny, nebo krabí salát, který neobsahuje ani procento krabího masa. Na skutečnost, že je salát z krabích tyčinek, které jsou pouhou náhražkou kraba, musí být zákazník upozorněn.
Jestliže se vás snaží v restauraci oklamat, máte právo se ozvat a jídlo reklamovat. Měli byste dostat to, co jste si objednali a co bylo nabízeno na jídelním lístku. Pokud vám personál není schopen poskytnout novou porci, která by byla v pořádku, nebo se s ním na reklamaci nedohodnete, jídlo či nápoj neplaťte. Můžete se také se stížností na praktiky restaurace obrátit na Českou obchodní inspekci.
Kaše z pytlíku
O klamání zákazníka nejde, pokud restaurace použije k přípravě jídla polotovar či dehydratovaný výrobek. Podle odborníků z vysoké školy hotelové jde o takzvanou konvenienci, která dovoluje připravovat knedlíky z prášku, bramborovou kaši či polévku z pytlíku nebo použít zmražený polotovar místo čerstvé ryby. Zákazník by však měl být o tom informován, a to zejména kvůli možným zdravotním problémům či alergiím, na některé chemické látky obsažené v dehydratovaných výrobcích.
V dobré restauraci se může host spolehnout, že všechno, co je na jídelním lístku, také na talíři dostane nebo že jej číšník na zvláštnosti či změny v jídelníčku upozorní. Pokud kuchař použije při přípravě jídla „náhražku“, zákazník je na to upozorněn. Špatná hospoda na jídelním lístku například inzeruje domácí specialitu uzenou klobásu. Avšak hostům číšník klidně přinese obyčejný párek. A ještě si naúčtuje vyšší cenu, jako by klobásku opravdu snědli.
Jak se bránit - požadujte jídlo i nápoje ve správné míře a hmotnosti, v obvyklé kvalitě, hygienicky v pořádku - pokrm, který není připraven ze surovin k tomu určených, neplaťte - informujte se u číšníka, z čeho je jídlo složeno, pokud se na talíři ocitne něco jiného, máte právo pokrm nebo nápoj reklamovat - obraťte se v případě neshod s personálem na Českou obchodní inspekci |