Vyplývá to ze společného projektu České marketingové společnosti a společnosti OKI Printing Solutions.
Zaujmout zákazníka je pro malé a střední podniky většinou těžké, zejména tehdy, když mají konkurenci ve velkých korporacích. Jak ale přitáhnout pozornost klientů lépe než ostatní? Tou správnou barvou ve firemním logu.
To, jak se společnost prezentuje prostřednictvím barev, hraje při výběru firmy velkou roli.
Každé odvětví je totiž spojené s určitými barvami. Můžou se sice najít výjimky, ale většina lidí má ke všem oborům podnikání podvědomě přiřazené nějaké barvy.
"Každá barva má svou charakteristiku a i přes individuální preference mají tyto charakteristiky všeobecnou platnost," uvedla předsedkyně České marketingové společnosti (ČMS) Jitka Vysekalová.
Například modrá je mezi lidmi všeobecně a po celém světě spojená s dálkami a nebem, ale na druhou stranu také s jistotou nebo zdrženlivostí.
Modrou by si proto do loga a na faktury měly dávat takové společnosti, jako jsou například jazykové školy, cestovky a právnické nebo realitní kanceláře.
Stejně tak jako modrá barva je pro podniky, které chtějí vyvolat dojem stability a jistoty, vhodná také šedivá nebo černá barva, vyplynulo z výzkumu.
Ne vždy jsou ale podnikatelé v přístupu ke zvolení barevnosti loga tak citliví, jak jim doporučují experti z ČMS. "Například když si někdo dá na svůj obchod tlustý černý nápis "Lahůdky" a ještě to podtrhne silnou čarou, není to úplně vhodné," naznačila Jitka Vysekalová.
Černá barva je pro firemní loga vůbec chůzí po tenkém ledě. Podnikatel na ní může na jednu stranu ušetřit, protože mu odpadá starost s tím, jestli logo na firemní korespondenci nebo vizitce bude tištěné černobíle nebo barevně. Na druhou stranu ale riskuje, že si lidé jeho firmu budou spojovat s takovými věcmi, jako je smrt nebo zánik.
Kdo se chce naopak před zákazníkem prezentovat jako živelná a dravá společnost, měl by využít možností, které mu nabízí červená. Lidé si ji totiž spojují s ohněm, láskou, radostí nebo revolucí.
S čím si lidé spojují barvy a jaké typy společností by si je proto měly dát do loga? | ||
Červená | Oheň, láska, teplo, radost, revoluce, akce, agrese | Diskotéka, restaurace, stavební firma |
Oranžová | Klid, podzim, pomeranč, oheň. Pozitivní barva, hřejivá, optimistická | Cestovní kancelář, restaurace |
Žlutá | Slunce, pohoda, teplo. Pozitivní barva, radostná | Cestovní kancelář, restaurace |
Zelená | Příroda, příjemno, klid, čerstvost, stabilita | Cestovní kancelář, restaurace |
Modrá | Moře, dálky, křehkost, chladivost, serióznost | Cestovní kancelář, elektroservis, jazyková škola |
Fialová | Nejednoznačný význam. Neklidná, někdy až nepříjemná barva | Kadeřnictví, kosmetický salon |
Šedivá | Fádnost, silnice, úřady, nevýraznost, chlad, smutek, práce | Právní kancelář, stavební firma, kadeřnictví |
Černá | Smutek, elegance, pohřeb. Tvrdá barva, seriózní | Právní kancelář, elektroservis |
Bílá | Zdravotnictví, sterilní prostředí, svatba, čistota, pořádek | Kadeřnictví, kosmetický salon, elektroservis, jazyková škola |