Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Šéf evropského nebe. Klas z ŘLP oznámil kandidaturu na ředitele Eurocontrolu

  12:01aktualizováno  12:01
Provoz na evropském nebi může od příštího roku řídit poprvé v historii Čech. Jan Klas, současný generální ředitel Řízení letového provozu, je jedním z pěti kandidátů na post šéfa Eurocontrolu, tedy organizace, která zastřešuje provoz v evropském vzdušném prostoru.

Šéf Řízení letového provozu Jan Klas. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Klas oznámil svoji kandidaturu veřejně přes twitterový účet. Informaci potvrdil mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma.

11.května 2017 v 12:59, příspěvek archivován: 12.května 2017 v 11:47

@ I am ready to launch transparent discussion regarding my Eurocontrol DG candidacy next week

Dosavadnímu generálnímu řediteli Eurocontrolu Franku Brennerovi z Německa končí mandát letos v prosinci. Zájem o jeho místo zatím projevili kromě Klase čtyři lidé. Irsko nominovalo Eamonna Brennana, Španělsko státní tajemnici ministra dopravy Carmen Librero, Francie ředitele DSNA (obdoba českého ŘLP) Maurice Georgese a Turecko Haydara Yalcina.

Klas má slušnou šanci zejména díky svým profesním zkušenostem, do karet mu však hrají i další aspekty. Vítězství tureckého kandidáta není příliš pravděpodobné vzhledem k vypjatým vztahům mezi EU a Tureckem. Se španělským řízením Eurocontrolu nemají ostatní státy příliš dobrou zkušenost z minulých let, kdy instituci vedl Španěl. Francie má zase zástupce v řadě jiných velkých organizací. I proto se mluví o tom, že je čas, aby v čele organizace stanul zástupce menší země.

Pro Klase mluví i fakt, že v Eurocontrolu působil i dříve před příchodem do ŘLP v roce 2007. Pracoval zde jako ředitel organizační jednotky odpovědné za rozvoj letových navigačních služeb. Dlouhodobě je zastáncem liberalizace navigačních služeb.

Eurocontrol má na starosti zajištění a další rozvoj bezpečného, kvalitního a včasného letového provozu v celoevropském měřítku. Hospodaří s rozpočtem přes 300 milionů eur a má 1 900 zaměstnanců.

Má mít na starost projekt jednotného evropského nebe, který by měl umožnit například přímější lety než dosud. „Případné zvolení českého zástupce do čela Eurocontrolu by pro členský stát bylo vysoce prestižní záležitostí. Je to podobné jako zvolení Petra Pavla do čela vojenského výboru NATO,“ popsal význam kandidatury mluvčí Klíma.

K výběru má dojít v červnu, na starost ho bude mít nejprve výběrová skupina šesti států, kteří nemohou mít svého kandidáta. Ta vybere kandidáty pro komisi slouženou z generálních ředitelů civilního letectví států Eurocontrolu, která pak vybere nejvhodnějšího kandidáta.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Vzpoura českých kamioňáků v Německu, 900 řidičů se chce soudit o plat

Kolona Cholupický tunel (9.8.2017)

Přes 900 českých řidičů a dělníků chce v Německu žalovat své zaměstnavatele, že jim nevyplácejí tamní minimální mzdu....

Strojvedoucí stárnou. Do osmi let jich může být nedostatek

Klimatizovaná kabina strojvedoucího připomíná kabinu vysokorychlostních vlaků.

Strojvedoucí v České republice stárnou, více než polovině je přes padesát let a těsně před důchodovým věkem jich je...

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Najdete na iDNES.cz