Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dovolená může napřesrok zlevnit o tisíce, míní expert na turistiku

  5:00aktualizováno  5:00
Ukončení závazku ČNB držet kurz na 27 korunách za euro je pro cestovní kanceláře dobrá zpráva. Pokud česká měna posílí, dovolená v cizině vyjde levněji a více lidí o ni bude mít zájem. Zájezdy letos v létě ale levnější ještě nebudou. „Kapacity na léto si cestovní kanceláře zaplatily už v ­lednu a únoru,“ říká místopředseda ­Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Co krok České národní banky cestovním kancelářím přinesl?
Intervence vykolejila cestovní kanceláře z normálního trhu. Teď se opět ty naše staly konkurenceschopnými v porovnání s Rakouskem a Německem, kde jsme byli v ­nevýhodě o kurzový rozdíl.

Máte odhad, o kolik cestovní kanceláře opatření ČNB v podobě intervencí připravilo?
Nemáme. Víme, že na začátku intervencí, kdy jsme ještě nemohli na situaci ve vztahu k cenám nijak reagovat, některé cestovní kanceláře přišly o docela hodně peněz. Absorbovaly to na úkor vlastního profitu.

Vyčíslené to však nemáme. Existenčně zásah ČNB nikoho neohrozil, ale ekonomicky to byla rána.

Jan Papež, tiskový mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR)

Jan Papež

Euro by mělo zlevňovat, budou levnější i dovolené?
Na letošní letní sezónu to nebude mít žádný dopad, protože kapacity si cestovní kanceláře na celé léto zaplatily už v lednu a ­v ­únoru. Pokud koruna zpevní, dopad se projeví teprve na podzim a v zimě. Může to mít i krátkodobý dopad na nabídku last minute zájezdů, ale jen částečně.

Od podzimu tedy bude levněji?
Ano, pokud se kurz koruny trvale udrží na hranici 25 nebo 25,50 koruny, může se to projevit v příštím roce v poklesu cen o pět až sedm procent.

Euro bude zřejmě zlevňovat postupně. Nebudou teď lidé vyčkávat s nákupem dovolených?
To se může samozřejmě stát. Snažíme se jim vysvětlit, že současné ceny jsou fixní. Některé kanceláře, které nebudou příliš úspěšné v prodeji, zlevňovat mohou, ale to je vlastně běžné. Vždy je nějaký převis nabídky nad poptávkou. U některých cestovních kanceláří se to může tvářit jako sleva kvůli intervenci, ale ve skutečnosti je to běžný prodej last minute.

Jaký přeliv ke konkurenčním zahraničním cestovkám v době intervencí probíhal?
U pohraničních okresů to mělo významnější vliv, jinde takový dopad nebyl. Spíš se jednalo o naši horší konkurenceschopnost v last minute nabídkách, které německé cestovky na trh pravidelně vrhají v mezisezónách, tedy na jaře a na podzim.

Jak velký benefit je konec intervencí pro spotřebitele, kteří nakupují eura na dovolenou?
Samozřejmě je to jeden z největších benefitů. Zejména pro ty, kdo kupují se zájezdy jen ubytování a ­stravování a další služby si zajišťují na místě. To je případ zejména dovolených v Řecku, Chorvatsku a Itálii.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.