ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dovolená může napřesrok zlevnit o tisíce, míní expert na turistiku

  • 12
Ukončení závazku ČNB držet kurz na 27 korunách za euro je pro cestovní kanceláře dobrá zpráva. Pokud česká měna posílí, dovolená v cizině vyjde levněji a více lidí o ni bude mít zájem. Zájezdy letos v létě ale levnější ještě nebudou. „Kapacity na léto si cestovní kanceláře zaplatily už v ­lednu a únoru,“ říká místopředseda ­Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Co krok České národní banky cestovním kancelářím přinesl?
Intervence vykolejila cestovní kanceláře z normálního trhu. Teď se opět ty naše staly konkurenceschopnými v porovnání s Rakouskem a Německem, kde jsme byli v ­nevýhodě o kurzový rozdíl.

Máte odhad, o kolik cestovní kanceláře opatření ČNB v podobě intervencí připravilo?
Nemáme. Víme, že na začátku intervencí, kdy jsme ještě nemohli na situaci ve vztahu k cenám nijak reagovat, některé cestovní kanceláře přišly o docela hodně peněz. Absorbovaly to na úkor vlastního profitu.

Vyčíslené to však nemáme. Existenčně zásah ČNB nikoho neohrozil, ale ekonomicky to byla rána.

Jan Papež

Euro by mělo zlevňovat, budou levnější i dovolené?
Na letošní letní sezónu to nebude mít žádný dopad, protože kapacity si cestovní kanceláře na celé léto zaplatily už v lednu a ­v ­únoru. Pokud koruna zpevní, dopad se projeví teprve na podzim a v zimě. Může to mít i krátkodobý dopad na nabídku last minute zájezdů, ale jen částečně.

Od podzimu tedy bude levněji?
Ano, pokud se kurz koruny trvale udrží na hranici 25 nebo 25,50 koruny, může se to projevit v příštím roce v poklesu cen o pět až sedm procent.

Euro bude zřejmě zlevňovat postupně. Nebudou teď lidé vyčkávat s nákupem dovolených?
To se může samozřejmě stát. Snažíme se jim vysvětlit, že současné ceny jsou fixní. Některé kanceláře, které nebudou příliš úspěšné v prodeji, zlevňovat mohou, ale to je vlastně běžné. Vždy je nějaký převis nabídky nad poptávkou. U některých cestovních kanceláří se to může tvářit jako sleva kvůli intervenci, ale ve skutečnosti je to běžný prodej last minute.

Jaký přeliv ke konkurenčním zahraničním cestovkám v době intervencí probíhal?
U pohraničních okresů to mělo významnější vliv, jinde takový dopad nebyl. Spíš se jednalo o naši horší konkurenceschopnost v last minute nabídkách, které německé cestovky na trh pravidelně vrhají v mezisezónách, tedy na jaře a na podzim.

Jak velký benefit je konec intervencí pro spotřebitele, kteří nakupují eura na dovolenou?
Samozřejmě je to jeden z největších benefitů. Zejména pro ty, kdo kupují se zájezdy jen ubytování a ­stravování a další služby si zajišťují na místě. To je případ zejména dovolených v Řecku, Chorvatsku a Itálii.