Radim Jančura, Student Agency

Radim Jančura, Student Agency | foto: Radek Miča, MAFRA

Jančura: Náš vlak bude hezčí než pendolino

  • 34
Radim Jančura může být sám se sebou spokojen. V únoru se stal podnikatelem roku. Jen o dva měsíce později se ocenění dočkala i jeho firma Student Agency. Dostala se totiž na páté místo mezi nejobdivovanějšími českými firmami. Lepší byla jen Škoda Auto, ČEZ, Zentiva a Plzeňský Prazdroj.

*Co si myslíte, že je důvodem, že jste se dokázali prosadit v takové konkurenci?
My jsme v žebříčku byli už loni, ale na nepočitatelném místě jedenáct až sto. Letos jsme opravdu na zajímavém umístění a je to nádherné, když vidím vedle jakých jsme firem -  nebo jaké firmy jsme nechali ještě za námi. Není to žebříček ekonomických úspěchů, ale spíše pocitový žebříček úspěchů vůči veřejnosti. A to je to, co děláme. Pro nás je nejdůležitější servis. Nejen transport z bodu A do bodu B, ale také alespoň dva úsměvy stewardky, kafe a noviny.

*To je vaše nejsilnější stránka?
Tím, jak firma vyrostla na zelené louce, tak si vybudovala proklientské cítění. A to se od prvních zaměstnanců, což jsem byl já, dostalo k dalším pěti stům. To je naše největší síla. Pak to, že je to čistě malá firma bez jakéhokoli cizího kapitálu. Všechno, co firma vydělá, investuje zpátky. Protože potřeby jednoho člověka nejsou tak velké, aby firmu ždímal. Mnohé firmy mají akcionáře, kteří jsou hamižní. My o tom ale neuvažujeme. To by byla chyba.

*Jak jste firmu zakládal?
Zakládal jsem ji sám. Jako student čtvrtého ročníku na univerzitě jsem si sedl do kanceláře a čekal jsem na první klienty. Nechodili.

*Kdy se to zlepšilo?
Až po první reklamě. Nemusel jsem totiž tehdy vrátit sedm tisíc korun kamarádovi, který mi prodal strašně starý počítač. Tak jsem za to nakoupil reklamu v tramvajích - ty známé klasické letáčky, na kterých byly au-pair pobyty. A to v té době zabralo. Dnes už je jakákoli reklama marná, protože je jí moc a lidé jsou k ní hluší a slepí. Ale tehdy těch pár letáčků tak změnilo firmu, že se týden, no spíš půl roku, nic nedělo, a pak najednou se dveře netrhly. Za nějaký měsíc přišli první zaměstnanci a pak už to jelo. Pochopil jsem, že marketing je nejdůležitější.

*Je start firmy nyní těžší, než když jste začínal vy?
Před deseti lety stačilo dát o sobě lehce vědět a už se s trhem dalo pracovat. Dneska se zapsat, dát lidem vědět o tom, že tady nějaká firma vůbec existuje, tak to je otázka stovek milionů korun. Dřív stačilo podstatně méně. Po pádu komunismu tu moc firem nebylo - Čedok a pár dalších. Ty se do hlav lidí dostaly, ale teď už je tam plno.

*Máte autobusové linky, zprostředkováváte au-pair pobyty, co je pro vás nejdůležitější?
Jednoznačně letenky - z hlediska obratu i příjmů. Ale autobusy jsou výkladní skříň, kde se dá dobře komunikovat s klienty. Takže autobusy jsou zase jednoznačně nejlepší marketingově. Ale také nejnáročnější, protože se tu dá i hodně pokazit.

*Budete dál autobusové linky rozšiřovat?
V podstatě každý měsíc mámě nějaké nové. Teď jsme spustili linku do Jihlavy, před čtrnácti dny to byla Bratislava a Berlín a v červnu to bude Budapešť a Itálie. Po prázdninách linka z Prahy do Budějovic a do Hradce Králové. Jsme omezeni kapitálem. Firma si musí na nové linky vydělat a kapitál zvenčí nechci.

*A vydělávají na sebe? Za cestu do Jihlavy se platí jen 50 korun.
I ta padesátikoruna si na sebe vydělá, ale už je to hraniční cena. V Jihlavě ale nemáme pobočku a uvažujeme o jejím otevření do konce roku. Chceme, aby se klienti do té doby naučili využívat rezervace, třeba i přes web nebo SMS. Časem cena půjde trošku nahoru, ale vždycky budeme nejlevnější.

*Internetová rezervace je ale trochu problém. Nejdřív je třeba koupit u vás na pobočce otevřenou jízdenku nebo kreditovou jízdenku, pak teprve sednout k internetu. Neuvažujete, že by stálo za to i on-line nákup zjednodušit?
Je to otázka 14 dnů, kdy bude možné na našem webu koupit jízdenku přes platební kartu. To zatím chybělo

*Dříve jste naznačil, že uvažujete i o spuštění vlakové linky.
Výrobci pro nás připravují návrh, jak by ten vláček měl vypadat. My víme, že má být hezčí než pendolino, rychlejší asi nebude, protože vzhledem k tomu, jaké jsou v ČR koleje, to asi nejde. Ale stoprocentně bude levnější z hlediska nákupu, údržby a samozřejmě nižší bude i cena jízdenky.

*Pro koho bude?
Pro všechny. Snažíme se tak profilovat. Je fajn, že ve vlaku se dá udělat první a druhá třída, aby se klientela vyprofilovala. Já mám ale názor, že aby byl vlak plný, musí být dostatečně levný pro ty, co peníze nemají a dostatečně dobrý pro ty, co je mají. Takže když se to spojí, musí být kombinací toho, co se snažíme nabízet v autobusech - tedy aby byl levný a zároveň dobrý.

*Kam by jezdil?
V České republice jsou v podstatě dvě možnosti. Buď je to dotovaná doprava, tu dotují kraje nebo stát. Tam se zatím pouštět nechceme. A nebo nedotovaná doprava, což je dneska IC, EC i rychlíky. V podstatě to znamená trasy Brno - Praha,  Praha - Ostrava, případně linku na Slovensko. Těch možností moc není, naše republika je poměrně krátká.

*Budete uznávat i zákaznické karty Českých drah?
Asi ano. Tyhle karty jsou strašně rozšířené, takže by byla určitě chyba je neuznávat.

,