Jančura představil levnější opravu D1. Radí mu kritik drahých dálnic

  15:16aktualizováno  17:48
Když potřebujete opravit omítku, není potřeba bourat celý dům. Tak vysvětluje šéf Student Agency své představy o tom, jak by stát měl opravit dálnici D1. Po ministru dopravy žádá zrušení celé soutěže. Namísto kompletní výměny betonové vozovky chce levnější metodu, použitou třeba v úseku Praha - Mirošovice.
Stavba obchvatu. Ilustrační foto

Stavba obchvatu. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Jančura své plány zastřešil odborníkem na silniční stavitelství Jiřím Petrákem. Někdejší šéf společnosti MottMacDonald patřil dlouhodobě ke kritikům toho, jak stát utrácí peníze na stavby nových dálnic, loni se osamostatnil a založil vlastní poradenskou firmu. Podle Jančury s ním spolupracuje dalších osm odborníků, jejichž jména nechce uvádět. Petrák má vést i nadační fond, který chce Jančura založit na kontrolu nezákonných dohod při výstavbě silnic a dálnic.

Podle Petráka by bylo levnější, aby stát použil namísto kompletní výměny metodu takzvané fragmentace, kdy se betonové podloží částečně rozbije a překryje novým asfaltem. Podobnou metodu už stavbaři použili v minulosti například při opravě silnice z Mirošovic do Benešova nebo rozšíření dálnice z Mirošovic do Prahy. "Dá se tak výrazně ušetřit i zkrátit samotná oprava," dodal Jančura.

Stát však nyní stejně jako už dříve odmítl výzvy ke zrušení soutěže, za svojí variantou si stojí. "Modernizace D1 byla plánována 15 měsíců. Byla na ní vypsána standardní výběrová řízení, která snížila cenu proti odhadům o 40 procent," uvedl k Jančurovým nápadům ministr dopravy Zbyněk Stanjura. 

Souhlasíte s názorem Radima Jančury, že stát měl na opravu D1 použít jednodušší a levnější technologii?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 18. dubna 2013. Anketa je uzavřena.

Ano 9043
Ne 1665

Podle něj je nejvyšší čas začít na D1 pracovat, a nikoliv nyní zahájit debatu o stavebním postupu. "Není úkolem ministra, aby rozhodoval o technologii stavby. Od toho jsou zřízeny jednotlivé odborné organizace, v tomto případě ŘSD. To navrhlo postup, který schválili nezávislí odborníci z dopravních fakult a nemám žádné pádné důvody ho zpochybňovat," dodal Stanjura. 

Ministr také upozornil na to, že Jančura přišel s návrhem, který zaštítil pouze jedním expertem. "Považuji pana Jančuru za významného dopravce a partnera v provozování veřejné dopravy. Není mi však známo, že by byl stavebním odborníkem na budování a modernizaci silniční sítě," uzavřel ministr. 

Použitá technologie je konsensuální hybrid

MF DNES oslovila ale i řadu ředitelů velkých stavebních firem, kteří pod zárukou anonymity potvrzují, že státem zvolená varianta je zbytečně drahá a dálnici by šlo dostat do lepšího stavu podstatně levněji.

Spor o to, zda je lepší vyměnit celou dálnici nebo ji jen opravit fragmentací, je částečně i akademickým sporem. Stát své argumenty zastřešil odborníky z ČVUT, například profesorem Františkem Lehovcem. Ten pracoval pro stát i v době ministrování Aleše Řebíčka, kdy působil i jako "štít" na kritiku vysokých cen českých dálnic.

Někteří zaměstnanci ČVUT vybranou metodu rozporují. "Výsledné řešení lze v zásadě považovat za konsensuální hybrid, který s uplatněním nejlepší technické praxe nemá příliš společného," uvedli na adresu současného řešení zástupci ČVUT v odborném časopise Silnice a železnice.

Samotná modernizace D1 má začít během několika týdnů na prvních dvou úsecích.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...



Najdete na iDNES.cz