RegioJet koupila z Itálie devět lokomotiv. Dosud o vstup na železnici spíš jen mluvila

RegioJet koupila z Itálie devět lokomotiv. Dosud o vstup na železnici spíš jen mluvila | foto: RegioJet

Jančurovy vlaky už mají jízdní řád. Rychlík předjedou, pendolino ne

  • 345
Společnost RegioJet, která chce od března příštího roku začít konkurovat Českým drahám na trati mezi Ostravou a Prahou, už dostala přiděleny časy v chystaném jízdním řádu. Její spoje by měly trasu mezi oběma městy urazit za 3 hodiny a 33 minut. To je o více než půl hodiny pomaleji než pendolino. Oproti ostatním vlaků však pojedou vlaky RegioJetu kratší dobu.

Firma Radima Jančury už v květnu koupila devět lokomotiv, které její vlaky potáhnou. (viz. předchozí článek)

Nyní ji čeká další nesnadný krok - sehnat vhodné vagony. Zatím podle informací MF DNES probíhají jednání s možnými dodavateli. Mašiny budou moci jet maximální rychlostí 140 kilometrů v hodině, pendolino má v Česku povoleno o dvacet více.

Většina spojů RegioJetu má zajíždět dál než do Ostravy. Polovina z osmi párů skončí jízdu v Českém Těšíně, dva zajedou do Třince a jeden až do Žiliny. Na rozdíl od ostatních expresních vlaků chce Jančura po cestě zastavovat v Ústí nad Orlicí a naopak vynechat Českou Třebovou. "Ústí má pro nás větší potenciál," vysvětluje provozní ředitel firmy Jan Paroubek. Ústečanům by se cesta do Prahy zkrátila oproti současným rychlíkům o dvacet minut.

Jak dlouho pojedou vlaky
Trasa Pendolino EuroCity RegioJet Rychlík
Praha-Pardubice 53 66 (58*) 61 70
Praha-Olomouc 126 153 151 179
Praha-Ostrava-Svinov 176 217 213 **

* EuroCity pokračující do Brna, ** přímé rychlíky během dne nejezdí, časy v minutách
Pramen: návrh GVD 2010/11

Dopravce by chtěl, aby jeho spoje vyjížděly z pražského hlavního nádraží, zatím to však nemá jisté. "Budou ještě probíhat jednání, kapacita hlavního nádraží je prý omezena," uvedl Paroubek. "Při sestavování jízdních řádů mají přednost vlaky, které jezdí v závazku veřejné služby (tzn. že jejich ztrátu hradí stát či kraje, pozn. red.)," upozorňuje Tomáš Drvota ze Správy železniční dopravní cesty, která jízdní řády sestavuje. Zástupci RegioJetu jsou však optimističtí a věří, že se pro ně místo na hlavním nádraží najde.

Kde zastaví RegioJet

Praha hl. nádraží, Praha-Libeň, Pardubice, Ústí nad Orlicí, Zábřeh na Moravě, Olomouc, Hranice na Moravě, Ostrava-Svinov, Ostrava hl. nádraží.

Další nepříjemností pro Jančurovu firmu je fakt, že třeba v Olomouci na jeho vlaky nenavazují přípoje ve směru na Přerov a Zlín.

"S tímto rizikem jsme však do projektu šli. Je logické, že na sebe lépe navazují spoje, které platí stát a kraje," říká Paroubek.

Zatím není jasné, zda jízdenky na vlaky RegioJetu půjdou koupit i v pokladnách Českých drah, nebo bude mít firma samostatné kiosky. "Byli jsme ve věci prodejů jízdenek RegioJetu kontaktováni a proběhla úvodní jednání," popisuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

RegioJet předpokládá, že se bude významná část jízdenek prodávat přes internetový rezervační systém, podobně jako tomu je u autobusů Student Agency, která RegioJet ovládá.

České dráhy chtějí také vyřešit otázku případného poplatku za využívání nádraží pro RegioJet a další soukromé dopravce. "Náklady za provoz veřejných prostor zatím nesou pouze České dráhy. Tato problematika je nyní v jednání," dodal Šťáhlavský.

Od pondělka na Plzeňsku za plné jízdné

RegioJet zároveň pokračuje v propagačních jízdách motorovou jednotkou Siemens Desiro v jednotlivých krajích. Od pondělka však přichází s novinkou - mezi Plzní a Domažlicemi začne provozovat spěšné vlaky, v nichž za cestu nezaplatíte reklamní pětikorunu, ale částku ve výši zákaznického jízdného Českých drah.

Student Agency vyjíždí do regionů. Přes léto nabídne cesty za pětikorunu.

"Chceme si tak ozkoušet, jak moc se změní poptávka při zavedení běžného jízdného," vysvětluje krok Paroubek. Jeho firma bude zároveň akceptovat všechny slevy jako žákovské či zpáteční jízdné.
Dosud byla podle něj na této trase o cesty žlutými vlaky obrovská poptávka - služeb RegioJetu využilo přes dva tisíce lidí denně.

Dopravce by na této trase rád jezdil v novém jízdním řádu, který bude platit od prosince, pravidelně, s velkou pravděpodobností by však potřeboval příspěvek od kraje. "Aby se mezi Domažlicemi a Plzní uživily vlaky bez dotací, musely by jezdit opravdu hodně plné," přiznává Paroubek.