Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Japonci jsou bez práce, zemi trápí nejvyšší nezaměstnanost od války

  8:55aktualizováno  8:55
Japonci, pověstní svou pracovitostí, teď plní úřady práce. Míra nezaměstnanosti v zemi vzrostla na 5,7 procenta, což je nejvyšší úroveň od druhé světové války. Země se také potýká s deflací, tedy poklesem spotřebitelských cen.

Ekonomická situace v zemi ovlivní i nadcházející předčasné volby. Ilustrační foto | foto: Ondřej Zach, iDNES.cz

Nezaměstnanost v červenci překonala rekord z dubna 2003, kdy její míra dosáhla 5,5 procenta. Bez práce bylo v uplynulém měsíci asi 3,6 milionu Japonců. 

Spotřebitelské ceny v ekonomice klesly o 2,2 procenta. Takzvanou deflaci (záporná inflace) Japonsko zaznamenalo už pátý měsíc v řadě.

Pro spotřebitele by se na první pohled mohlo zdát, že jde o dobrou zprávu, pro podniky to však nakonec znamená menší zisky, útlum výroby a následné propouštění. Kvůli deflaci se Japonsko v letech 1990 až 2002 dostalo třikrát do recese.

Další dnešní zpráva ukázala, že lidé méně utrácejí. Průměrná spotřeba domácností, barometr individuální spotřeby, se v červenci meziročně snížila o dvě procenta.

Japonsko čekají předčasné volby poté, co dosavadní premiér Taró Aso v červenci rozpustil dolní komoru parlamentu. Vládu Asa položil rozkol ve vlastní straně a debakl partaji hrozí i ve volbách.

Současný hospodářský stav země bude mít vliv i na výsledky voleb. "Ekonomika je pro volby klíčovým faktorem," řekl agentuře Bloomberg tokijský ekonom JPMorgan Chase & Co Masamichi Adachi.

Podle odhadů by novou vládu mohla sestavovat Demokratická strana Japonska. Výměnu partají by uvítali především investoři na japonských finančních trzích. Aso byl totiž od volebního vítězství LDP v roce 2005 kritizován mimo jiné za nerozhodnost v době hospodářské krize, která Japonsko tvrdě zasáhla.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Amazon instaluje lidem schránky. Mohou převzít balík, i když nejsou doma

On-line prodejce Amazon pronikl do života Američanů různými způsoby. Začalo to obyčejnými knihami. Pokračovalo to těmi elektronickými, čtečkou Kindle,...  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Indický angrešt zvaný alma
Hollywood „ujíždí“ na indickém angreštu. Plastický chirurg toho využil

Americké celebrity objevily indický angrešt a nemohou se ho nabažit. Hvězdy jako Kim Kardashianová, Britney Spears nebo Sofia Vergara doporučují na sociálních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.