Japonci odstavili nové dreamlinery, motorům Rolls-Royce hrozí rezivění

  9:24aktualizováno  9:24
Japonská letecká společnost All Nippon Airways odstavila pět z 11 nových letadel Boeing 787 Dreamliner. Během testování ji k tomu přimělo zjištění, že motory těchto letadel mohou snáze podléhat korozi. Výrobcem motorů Trent 1000, jimiž jsou dreamlinery osazeny, je britská společnost Rolls-Royce.

Dreamliner čeká na svůj první komerční let na letišti v japonském městě Narita (26. října 2011) | foto: Reuters

All Nippon Airways je první leteckou společností, která už nové dreamlinery nasadila do ostrého provozu. Boeing má zakázky od řady dalších aerolinií a management tvrdí, že nově zjištěné potíže s motory by harmonogram předávání letadel ovlivnit nemělo.

Riziko předčasné koroze testy odhalily v převodové části motorů. Zástupci Rolls-Royce uvedli, že firma začala nahrazovat jednu z komponent u více motorů.

Boeing 787 Dreamliner je prvním letadlem na světě, při jehož výrobě se používají moderní odlehčené materiály, převážně uhlíková vlákna. Díky tomu letoun váží méně, a tudíž má nižší spotřebu a delší dolet. To je v době vysokých cen paliv jedna z hlavních předností, na které se Boeing rozhodl aerolinie lákat.

Boeing 787 známý také jako Dreamliner po přistání na letišti v Hongkongu (26.
Boeing 787 známý také jako Dreamliner po přistání na letišti v Hongkongu (26.

Podle japonských aerolinií je problém ve špatně navrženém výrobním postupu, který zvyšuje riziko předčasné koroze. U tří letadel, jež firma odstavila, už je podle agentury Reuters problém vyřešen a stroje jsou opět ve vzduchu. Zbývající dvě letadla čekají na díly z Británie a je možné, že zůstanou v hangáru ještě týden nebo dva.

Riziko předčasné koroze motorů je pro Boeing další nepříjemností, na kterou se během vývoje a výroby dreamlinerů přišlo (více čtěte zde).

Boeing už má za sebou několikerý odklad původně oznámeného postupu a první letadla byla nasazena do komerčního provozu se zpožděním několika let. S podobnými problémy zápasí i hlavní rival Boeingu, evropský výrobce Airbus.

Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...



Najdete na iDNES.cz