Loni v únoru byl na letišti v malajsijské metropoli Kuala Lumpur nervovým plynem zavražděn bratr severokorejského diktárora Kim Čong-una . V Japonsku o tom jako první informovala nikoli velká zaběhnutá média, ale malý start-up jménem JX Press Corp. Informace o smrti Kim Čong-nama „pustila ven“ o více než půlhodinu dřív než velké mediální domy. I přesto, že nemá žádné reportéry, natož zahraniční zpravodaje, píše Bloomberg.
Tajemstvím úspěchu JX Press je kombinace sociálních sítí a umělé inteligence. Jonešige a jeho tým vytvořili nástroj, který na sociálních sítích vyhledává převratné zprávy a vytváří z nich zpravodajství. Díky rychlé reakci na smrt korejského vůdce si aplikace NewsDigest získala pozornost tokijských televizních stanic. „Dostali jsme od médií spoustu dotazů. Chtěji náš systém vyzkoušet,“ tvrdí Jonešige.
To, v jaké situaci jsou japonská média, si mladík uvědomil už na střední škole kdy psal pro web zaměřený na letadla. V odvětví bylo hodně lidí, ovšem nevydělávalo moc peněz.
Japonsko nevěří přistěhovalcům. Než cizinci, dá práci radši robotovi![]() |
Jeho start-up je názorný příklad toho, jak podnikatelé z řad mileniálů dokážou ve svůj prospěch využít sociální sítě a nastavit nové postupy. Ukazuje také, jak se v Japonsku snaží najít cesty k vyřešení jednoho z nejpalčivějších problémů, kterým je nedostatek pracovníků. Ten se bude se stárnoucí populací jen zhoršovat.
Tokijská společnost JX Press není plně bez zaměstnanců, ale nejsou to novináři. Pracuje tu 24 lidí s průměrným věkem 29 let, dvě třetiny z nich jsou inženýři.
Firma má dva produkty - placený informační servis Fast Alert a aplikaci s volně přístupným zpravodajským obsahem NewsDigest. Z reklam v druhé aplikaci plyne firmě většina příjmů. Jonešige plánuje za tři roky nabídnout akcie firmy na burze.
Fast Alert prohledává sociální sítě prostřednictvím textové a obrázkové analýzy, hledá například vykřičníky. Snaží se najít upozornění na události týkající se požárů, dopravních nehod a dalších katastrof. Monitoruje také důvěryhodná zahraniční média a twitterové účty a snaží se být v informování o hlavních světových událostech první. Podle Jonešigeho umí systém odfiltrovat 99 procent falešných fake news.
Mezi klienty JX Press patří největší japonské televize. Podle Koichiro Nishiho, zástupce šéfredaktora stanice TV Asahi, je Fast Alert povinnou pracovní pomůckou, kterou zdejší reportéři používají od roku 2016. Díky službě věděli o některých událostech dřív než policie nebo hasiči.