Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mediální impérium bez reportérů. Roboti tvoří zprávy ze sociálních sítí

  17:01aktualizováno  17:01
Japonský nadšenec Kacuhiro Jonešige se snaží prorazit v mediálním světě pomocí umělé inteligence. Místo reportérů pro něj totiž pracují roboti. Jeho zpravodajská aplikace NewsDigest patří v Japonsku mezi nejoblíbenější a nyní 29letý Yoneshige ji vymyslel v roce 2008 ještě při studiích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Loni v únoru byl na letišti v malajsijské metropoli Kuala Lumpur nervovým plynem zavražděn bratr severokorejského diktárora Kim Čong-una . V Japonsku o tom jako první informovala nikoli velká zaběhnutá média, ale malý start-up jménem JX Press Corp. Informace o smrti Kim Čong-nama „pustila ven“ o více než půlhodinu dřív než velké mediální domy. I přesto, že nemá žádné reportéry, natož zahraniční zpravodaje, píše Bloomberg.

Tajemstvím úspěchu JX Press je kombinace sociálních sítí a umělé inteligence. Jonešige a jeho tým vytvořili nástroj, který na sociálních sítích vyhledává převratné zprávy a vytváří z nich zpravodajství. Díky rychlé reakci na smrt korejského vůdce si aplikace NewsDigest získala pozornost tokijských televizních stanic. „Dostali jsme od médií spoustu dotazů. Chtěji náš systém vyzkoušet,“ tvrdí Jonešige.

To, v jaké situaci jsou japonská média, si mladík uvědomil už na střední škole kdy psal pro web zaměřený na letadla. V odvětví bylo hodně lidí, ovšem nevydělávalo moc peněz.

Japonsko nevěří přistěhovalcům. Než cizinci, dá práci radši robotovi

Jeho start-up je názorný příklad toho, jak podnikatelé z řad mileniálů dokážou ve svůj prospěch využít sociální sítě a nastavit nové postupy. Ukazuje také, jak se v Japonsku snaží najít cesty k vyřešení jednoho z nejpalčivějších problémů, kterým je nedostatek pracovníků. Ten se bude se stárnoucí populací jen zhoršovat.

Tokijská společnost JX Press není plně bez zaměstnanců, ale nejsou to novináři. Pracuje tu 24 lidí s průměrným věkem 29 let, dvě třetiny z nich jsou inženýři.

Firma má dva produkty - placený informační servis Fast Alert a aplikaci s volně přístupným zpravodajským obsahem NewsDigest. Z reklam v druhé aplikaci plyne firmě většina příjmů. Jonešige plánuje za tři roky nabídnout akcie firmy na burze.

Fast Alert prohledává sociální sítě prostřednictvím textové a obrázkové analýzy, hledá například vykřičníky. Snaží se najít upozornění na události týkající se požárů, dopravních nehod a dalších katastrof. Monitoruje také důvěryhodná zahraniční média a twitterové účty a snaží se být v informování o hlavních světových událostech první. Podle Jonešigeho umí systém odfiltrovat 99 procent falešných fake news.

Mezi klienty JX Press patří největší japonské televize. Podle Koichiro Nishiho, zástupce šéfredaktora stanice TV Asahi, je Fast Alert povinnou pracovní pomůckou, kterou zdejší reportéři používají od roku 2016. Díky službě věděli o některých událostech dřív než policie nebo hasiči. 

Autor:


Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Velké propouštění začíná. V Tesle přijde o místo 3 600 zaměstnanců

Tesla Roadster 2

Americký výrobce elektrických automobilů Tesla propustí 3 600 lidí, což představuje zhruba devět procent jeho pracovní...

Další z rubriky

Konec nekalého marketingu, Unilever chce transparentní reklamu

Unilever

Společnost Unilever, která je jedním z největších světových výrobců spotřebního zboží, bude usilovat o vyšší...

Každý dvoustý Brazilec bydlí v bytě, který postavil podnikatel roku

Brazilský developer Rubens Menin Teixeira de Souza, vítěz světové soutěže EY...

Odhadnout dopředu, kdo získá titul světového podnikatele roku, je téměř nemožné. Konkurence národních vítězů, kteří se...

Podnikatelem roku je developer Rubens Menin. Staví byty pro chudší Brazilce

Brazilský developer Rubens Menin Teixeira de Souza, vítěz světové soutěže EY...

Vítězem letošního ročníku světové soutěže EY Podnikatel roku se stal brazilský developer Rubens Menin Teixeira de...

Najdete na iDNES.cz