Mediální impérium bez reportérů. Roboti tvoří zprávy ze sociálních sítí

  17:01aktualizováno  17:01
Japonský nadšenec Kacuhiro Jonešige se snaží prorazit v mediálním světě pomocí umělé inteligence. Místo reportérů pro něj totiž pracují roboti. Jeho zpravodajská aplikace NewsDigest patří v Japonsku mezi nejoblíbenější a nyní 29letý Yoneshige ji vymyslel v roce 2008 ještě při studiích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Loni v únoru byl na letišti v malajsijské metropoli Kuala Lumpur nervovým plynem zavražděn bratr severokorejského diktárora Kim Čong-una . V Japonsku o tom jako první informovala nikoli velká zaběhnutá média, ale malý start-up jménem JX Press Corp. Informace o smrti Kim Čong-nama „pustila ven“ o více než půlhodinu dřív než velké mediální domy. I přesto, že nemá žádné reportéry, natož zahraniční zpravodaje, píše Bloomberg.

Tajemstvím úspěchu JX Press je kombinace sociálních sítí a umělé inteligence. Jonešige a jeho tým vytvořili nástroj, který na sociálních sítích vyhledává převratné zprávy a vytváří z nich zpravodajství. Díky rychlé reakci na smrt korejského vůdce si aplikace NewsDigest získala pozornost tokijských televizních stanic. „Dostali jsme od médií spoustu dotazů. Chtěji náš systém vyzkoušet,“ tvrdí Jonešige.

To, v jaké situaci jsou japonská média, si mladík uvědomil už na střední škole kdy psal pro web zaměřený na letadla. V odvětví bylo hodně lidí, ovšem nevydělávalo moc peněz.

Japonsko nevěří přistěhovalcům. Než cizinci, dá práci radši robotovi

Jeho start-up je názorný příklad toho, jak podnikatelé z řad mileniálů dokážou ve svůj prospěch využít sociální sítě a nastavit nové postupy. Ukazuje také, jak se v Japonsku snaží najít cesty k vyřešení jednoho z nejpalčivějších problémů, kterým je nedostatek pracovníků. Ten se bude se stárnoucí populací jen zhoršovat.

Tokijská společnost JX Press není plně bez zaměstnanců, ale nejsou to novináři. Pracuje tu 24 lidí s průměrným věkem 29 let, dvě třetiny z nich jsou inženýři.

Firma má dva produkty - placený informační servis Fast Alert a aplikaci s volně přístupným zpravodajským obsahem NewsDigest. Z reklam v druhé aplikaci plyne firmě většina příjmů. Jonešige plánuje za tři roky nabídnout akcie firmy na burze.

Fast Alert prohledává sociální sítě prostřednictvím textové a obrázkové analýzy, hledá například vykřičníky. Snaží se najít upozornění na události týkající se požárů, dopravních nehod a dalších katastrof. Monitoruje také důvěryhodná zahraniční média a twitterové účty a snaží se být v informování o hlavních světových událostech první. Podle Jonešigeho umí systém odfiltrovat 99 procent falešných fake news.

Mezi klienty JX Press patří největší japonské televize. Podle Koichiro Nishiho, zástupce šéfredaktora stanice TV Asahi, je Fast Alert povinnou pracovní pomůckou, kterou zdejší reportéři používají od roku 2016. Díky službě věděli o některých událostech dřív než policie nebo hasiči. 

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Česku ujíždí západní vlak. Nestíhá tempo inovací, kulhá na trhu práce

Ilustrační snímek

V konkurenceschopnosti Česká republika drtí Visegrád, ale selhává v pokusu dohánět země západní Evropy. Největší...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...



Najdete na iDNES.cz