Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Razie u Mitsubishi. Firma zmanipulovala testy spotřeby svých minivozů

  10:55aktualizováno  10:55
Japonské úřady ve čtvrtek uskutečnily neohlášenou prohlídku v kancelářích automobilky Mitsubishi Motors, která ve středu oznámila, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva. Vláda dala najevo, že bude ve vyšetřování případu postupovat přísně.

Muž odchází z předváděcí místnosti Mitsubishi v tokijském ředitelství automobilky. | foto: Reuters

Tokijská burza ve čtvrtek zastavila obchodování s akciemi firmy, protože kvůli zahlcení prodejními příkazy se s nimi neuskutečnil jediný obchod.

Úřady uskutečnily razii na závodě Mitsubishi ve městě Okazaki ve středním Japonsku, uvedla BBC. Firma sdělila, že manipulace se týkaly asi 625 tisíc vozů, vesměs minivozů, které pro Mitsubishi dodával konkurenční Nissan Motor a které se prodávají jen v Japonsku.

Manipulace s testy jsou vážné

Mluvčí vlády uvedl, že kabinet považuje manipulace s testy spotřeby u Mitsubishi za „mimořádně závažný případ“. Úřady firmě přikázaly, aby do 27. dubna předložila kompletní zprávu o případu. „Na základě faktů, které budeme mít z prohlídky a ze zprávy, kterou nám společnost dodá, bychom chtěli zjistit rozsah nesrovnalostí co nejdříve,“ uvedl šéf úřadu vlády Jošihide Suga.

Nová aféra na obzoru. Mitsubishi přiznalo švindly se spotřebou

Analytik Akira Kišimoto, který zkoumá automobilový trh u banky JPMorgan, odhaduje, že případ by mohl Mitsubishi přijít na více než 50 miliard jenů (přes deset miliard Kč). Vedle odškodnění zákazníků a nákladů na výměnu součástek bude cena zahrnovat i kompenzaci pro Nissan, který na manipulace přišel.

Pokud se s akciemi firmy na tokijské burze neuskuteční za den obchod, považuje burza za platný kurz cenu indikovanou v obchodních příkazech. Ta ve čtvrtek klesla o maximálně povolených 20 procent na 583 jenů, což bylo nové rekordní minimum. Za dva dny tak akcie Mitsubishi ztratily třetinu hodnoty, což představuje ztrátu celkem 2,5 miliardy dolarů (60 miliard korun).

Podle generálního ředitele zastoupení Mitsubishi v ČR Martina Kroba jednal výrobce rychle a rozhodně. „Jsme si vědomi toho, že tento problém může vyvolat znepokojení u některých našich zákazníků. Každopádně bych chtěl všechny ujistit, že se nesprávně prováděné testování spotřeby paliva týká pouze modelů vyráběných pro Japonsko a prodávaných výhradně na tomto trhu,“ sdělil médiím.

Závadné vozy mizí ze showroomů

Firma už pozastavila výrobu a prodej modelů eK, eK Space a Dayz Roox, kterých se manipulace týkaly. Jde o takzvané minivozy s objem motoru do 660 kubických centimetrů pro domácí trh.

Mitsubishi se již několik let snaží získat zpět důvěru zákazníků, o kterou přišla po skandálu se závadami na počátku tohoto století. Skandál vypukl poté, co se ukázalo, že automobilka od 70. let zatajovala u svých vozů řadu problémů.

Skandál Mitsubishi přichází v době, kdy automobilový průmysl je kvůli skandálu Volkswagenu pod drobnohledem úřadů. Volkswagen loni přiznal, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových aut.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Britský větrný park Beatrice.
Britský vítr knockoutoval jádro. Proud z větrníků vyjde o dost levněji

Britové to budou mít těžší s obhajobou dostavby jaderné elektrárny Hinkley Point. Budou muset lidem vysvětlovat, proč mají za energii z jádra platit podstatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Toalety ucpalo 100 000 eur v bankovkách. Švýcaři zjišťují jejich původ

Nad neobvyklým nálezem, který učinili na toaletách jedné z ženevských bank, si nyní láme hlavu švýcarská policie. Záchody finančního domu a posléze i tří...  celý článek

Boty s výměnnými podpatky značky Tanya Heath Paris
Pohodlné boty v práci vymění za vysoké podpatky. Bez přezouvání

Vysoké podpatky zvyšují sebevědomí nositelky, ale na dlouhé nošení nejsou. Spousta žen tak s sebou nosí náhradní boty s plochou podrážkou. Co kdyby ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.