Jar čeká oslava pětačtyřicátin

  • 6
Řekněme, že dnešní muž v "nejlepších letech" se narodil někdy v roce 1955. Matka by mu mohla vyprávět, čím v jeho v batolecím věku myla hrnce. Na ruce rozedřené pískem na nádobí si vzpomene i dnes. V roce 1959 ale vtrhl do českých kuchyní převratný výrobek, saponát Jar. A dosud se z nich nehnul.

K TÉMATU ČTĚTE:
SERIÁL ČESKÉ ZNAČKY

Pamětnice a pamětníci si také jistě vzpomenou, že Jar dnes a tehdy jsou podstatně odlišné výrobky.

První verze zázračného pomocníka hospodyněk měla mazlavou konzistenci a jeho pronikavá vůně občas ulpívala na talířích tak, že ji bylo cítit i z nedělní polévky.

Tehdejší národní podnik Rakona Rakovník se ale v průběhu času snažil vlastnosti saponátu vylepšovat a přidával i vůně.

V dalších letech tak spatřily světlo světa varianty Jar extra, Jar 75 nebo Jar prim. Měnilo se také balení od skleněné lahve přes neuzaviratelný plastový obal až po lahev plastovou.

Západní konkurence příliš neuspěla
Co bylo dobré podle měřítek končícího socialistického hospodářství ale nestačilo na otevřeném trhu po roce 1989.

Drogistické obchody zaplavily zahraniční saponáty, nezvykle voňavé a účinné. Jaru začal konkurovat i nevlastní bratr Fairy Ultra z nabídky americké firmy Procter&Gamble, která v roce 1991 Rakonu koupila.

Oba saponáty se v Rakovníku vyrábějí dodnes. Nový vlastník ale brzy zjistil, že Češi budou raději než Fairy Ultra kupovat dál Jar, a proto značku oprášil.

Saponát prošel několika invacemi na mnoha frontách - od složení přes vůně a lepší dermatoligické vlastnosti až po obal.

Pak už stačila jen masivní reklamní kampaň s motivem Jar je mnohem lepší než dřív a návrat výrobku na výsluní byl zaručen.

Ročně se vyrobí tuny saponátu
Srovnání, kolik Jaru se vyrábělo v dobách minulého režimu a kolik se ho vyrobí dnes, už Rakona není schopna poskytnout. V posledních letech ale produkce stoupá.

"Objem výroby v celém roce 1996 dosáhl přibližně osmi tisíc tun, letos se ho za devět měsíců vyrobilo už asi 9300 tun," říká mluvčí firmy Procter & Gamble Petra Šťovíčková.

"Původně se Jar prodával pouze v Československu, dnes se kromě České a Slovenské republiky nabízí také v Chorvatsku a Slovinsku," dodala mluvčí.

Rakona dál vyrábí také Fairy Ultra. Na domácím trhu ho ale nenabízí, vyváží ho do Rumunska, Bulharska, zemí bývalé Jugoslávie, Moldavska, Lotyšska, Litvy a Estonska.

Jedna z porevolučních verzí balení Jaru. Výrobce už kladl důraz na vyšší účinnost a šetrnost k pokožce.

Současná podoba balení Jaru, jak jej známe z obchodů. Oproti předchozím verzím se změnila bílá lahev a dávkovač.

Jar prim přišel na socialistický trh jako čtvrtá verze saponátu. Tento obal si hospodyně příliš nepochvalovaly. Vršek se musel odstřihnout a lahev už nešla uzavřít.