Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jazykovky zlevňují kurzy a spojují se, aby přežily

  3:03aktualizováno  3:03
Firmy v krizi šetří na jazykových kurzech. Školám, které cizí řeči vyučují, kvůli tomu poklesl počet žáků meziročně o pětinu. Některé malé jazykovky už kvůli tomu zavřely, větší se zase spojují, aby přežily. Jako vítězové vycházejí z této situace zájemci o studium – školy se teď předhánějí v nabídce levných kurzů.
Při výběru kurzu hraje čím dál větší roli jeho cena. Ilustrační foto.

Při výběru kurzu hraje čím dál větší roli jeho cena. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Vzdělávání zaměstnanců zastavují zejména technologické firmy, automobilky a potravinářské společnosti," popisuje situaci Andrea Křížková, předsedkyně Asociace jazykových škol ČR. Ta sdružuje celkem 17 velkých škol, které co do počtu odučených hodin pokrývají téměř polovinu českého trhu.

Firmy se také při výběru jazykovky mnohem více než před krizí zaměřují na cenu kurzu. "Pražské školy šly proto s cenou výrazně dolů, někdy až o čtvrtinu. Ostatní to vnímají negativně, kazí to ceny," říká Karla Bauerová, prezidentka Asociace jazykových škol a agentur. Ta zastupuje téměř 30 členů, převážně z regionů. Tam firmy začaly jazykové kurzy rušit zhruba před rokem.

Školy proto přicházejí s výhodnými nabídkami a víc se soustředí na přilákání lidí z ulice. "Spustili jsme happy hours, tedy časy, v nichž nabízíme kurzy levněji, a zavedli jsme skupinky o čtyřech až sedmi studentech za atraktivní ceny," vyjmenovává "protikrizová" opatření ředitel pražské Berlitz School of Languages Jaromír Stříbrný.

"Lidé navíc chtějí v době krize rychle zvýšit svou konkurenceschopnost," dodává Stříbrný.

Nové lákadlo: evropské peníze

Berlitz a další jazykovky se také vrhly na evropské dotace. "Firmám se snažíme vyjít vstříc poradenstvím v oblasti financování vzdělávání s využitím dotací z EU," vysvětluje Alice Habartová z jazykové a překladatelské společnosti Skřivánek. Škola pomáhá firmám získat dotace například z aktuálních projektů Vzdělávejte se! a Školení je šance.

Podle informací lidí z branže se s existenčními potížemi v současné době potýkají zejména nejmenší školy. "Měli jsme předplacený kurz pro dítě u pražské Lamea School a v září nám mailem suše sdělili, že nebudou zahajovat školní rok," stěžuje si klient Milan Vondra. Peněz se zřejmě také nedočká, firma není schopna platit dluhy.

Podle nového majitele musela skončit, protože se do kurzů angličtiny pro děti přihlásilo o 80 procent méně zájemců.

Krize zároveň nasměrovala školy ke spojování. Například jazyková škola Spěváček na jaře převzala St. James Education Centre. "Firma byla v dobré kondici, chápali jsme to jako skvělou šanci dalšího rozvoje naší skupiny," uvedl majitel Jiří Spěváček.

Teď se k podobnému kroku odhodlala i největší tuzemská jazyková škola Caledonian School. Jejím spojením s jazykovou školou Tutor a společností Top Vision vznikne jedna z největších vzdělávacích společností v zemi s ročním obratem přes 200 milionů korun.

"Chystáme expanzi do dalších regionů Česka, vznik nových poboček a investice do moderních technologií pro výuku," odkrývá plány ředitel Caledonian School Jan Bébr.

Všechny tři obchodní značky budou i nadále existovat samostatně, spolumajitelé zůstávají stejní jako dosud.

Petr Pasek, ředitel jazykové společnosti Slůně – svět jazyků, odhaduje, že na českém trhu působí 300 až 400 jazykových škol. A k tomu tisíce soukromých lektorů na volné noze. Nejvíc se stále učí angličtina, ale zejména v Praze se drží zájem o výuku češtiny. Na dalším místě stojí němčina a už delší dobu roste poptávka po čínštině a ruštině.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.