Francouzská skupina JCDecaux jednala podle svého mediálního zástupce Jiřího Chvojky na výzvu magistrátu hlavního města Prahy. Podle jejích informací je nelegálních poutačů v Praze sto osmdesát a některé z nich spravují firmy spadající pod Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR). Svaz podle svých údajů zahrnuje asi sedmdesát procent firem působících v oblasti venkovní reklamy.
Mimo města již JCDecaux podle Chvojky billboardy odstranila, v hlavním městě má ploch, které nevyhovují zákonu, patnáct. „Na území měst se čekalo na právní výklad, který v těchto dnech Praha začala doručovat,“ uvedl Chvojka. „Výzvu jednoznačně dostaly ještě další společnosti, které zatím nijak nepostupují a svoje reklamy buď na mostech, nebo na billboardech provozují,“ dodal.
Vadné billboardy mizí
SPVR však důrazně popřel, že by jeho členové plochy neodstraňovali. „Z dálnic zmizela všechna dotčená reklamní zařízení již v roce 2018 a v jejich okolí zůstala pouze zařízení, kterých se novela silničního zákona netýká a nejsou s ní v rozporu, což potvrdilo i ministerstvo dopravy,“ uvedl prezident svazu Marek Pavlas. Dodal, že v případě hlavního města svaz dotčené plochy průběžně odstraňuje a komunikuje s dopravním odborem magistrátu. „Předpokládáme, že veškeré plochy, kterých se novela týká, budou odstraněny nejpozději do konce letošního roku,“ sdělil.
Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman naopak řekl, že JCDecaux nemuselo na výzvu magistrátu čekat. Dodal, že magistrát má působnost jen na komunikacích Strakonická, Lipská a Cínovecká.
„Zatím se podařilo odstranit 42 reklamních zařízení,“ uvedl mluvčí. Dodal, že několik dalších bylo zakryto a jeden elektronický billboard vypnut. Kolik nelegálních ploch v Praze je, magistrát nicméně přesně neví. „Jedná se o totiž všechna reklamní zařízení, tedy i takzvané černé reklamy, které nebyly nikdy povoleny a jejichž počet se mění ze dne na den, dokonce i v průběhu dne,“ sdělil Hofman. Doplnil, že jejich odstraňování úřad řeší průběžně.
U dálnic už jsou vadné billiboardy pryč
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích, která platí od předloňského září. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři po skončení termínu odstranění napočítali zhruba 3000 nelegálních poutačů. Firma Czech Outdoor ze skupiny BigBoard loni uvedla, že sundala všech svých 663 poutačů. To potvrdilo i ministerstvo dopravy. Tento týden přinesla Česká televize informaci, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo zakázku na odstranění téměř 200 nelegálních poutačů v okolí pěti dálnic.
Francouzská společnost JCDecaux působí v 80 zemích a v Praze provozuje reklamu mimo jiné v MHD a na mobiliáři včetně většiny zastávek MHD. V prvním případě se firma Rencar ze skupiny JCDecaux soudí s dopravním podnikem o platnost smlouvy z roku 1997, kterou podnik označil za nevýhodnou a neplatnou. Firma tvrdí opak. V případě přístřešků pro MHD Praha připravuje tendr na provozovatele poté, co minulé vedení magistrátu odmítlo JCDecaux smlouvu prodloužit po roce 2021.
Svaz provozovatelů venkovní reklamy zastupuje přibližně 70 procent firem působící v oblasti venkovní reklamy. Členem svazu je mimo jiné i skupina BigBoard, která je jedničkou na trhu v oblasti venkovní reklamy v České republice.