Vánoce, předvánoční nákupy

Vánoce, předvánoční nákupy - Vánoce, předvánoční nákupy | foto: Otakar Grusser, MF DNES

Je říjen. Začínají Vánoce

  • 43
Během příštích osmdesáti dnů se zhruba třicet miliard korun přesune z peněženek lidí nakupujících vánoční dárky k obchodníkům. To je částka, kterou Češi každoročně utratí v poslední čtvrtině roku navíc proti předchozím obdobím.

Prodejci už mají dnes velmi přesně rozmyšleno, co budou nabízet.

Pod statisíci stromečků bude letos čekat na vysvobození několik hitů, které už nyní začínají útočit z reklamy a z výloh obchodů.

Harry Potter se pod vánočním stromkem často potká s Křemílkem a Vochomůrkou či dalšími postavičkami z večerníčků anebo s "nadupanou" obdobou někdejšího elektronického zvířátka tamagoči.

"To bude týden, jaký knihkupci ještě nezažili," těší se na šestý díl Harryho Pottera šéf sítě knihkupectví Luxor Jiří Jirásek. Nový Potter vyjde v češtině až devatenáctého prosince.

"U pátého dílu jsme na Václavském náměstí prodávali pět set výtisků denně, teď to bude tisíc," odhaduje.

Sám už má pro své obchody deset tisíc knížek u nakladatele zamluveno. Celkem jich bude na pultech 170 tisíc kusů. Prodej knih, ale i DVD, her, triček či bločků s Harry Potterem podpoří i zfilmovaný čtvrtý díl příběhů o mladém čarodějovi a jeho souboji s "Víte kým".

Film Harry Potter a Ohnivý pohár přijde do kin z pohledu obchodníků velmi dobře načasován - 8. prosince.

"Mezi tři nejprodávanější videohry bude určitě patřit Harry Potter, pokračování závodní hry Need for Speed a třetí díl strategie Age of Empires," říká Zdeněk Polách z Bontonlandu, který má na třicet specializovaných prodejen v Česku.

Novinkou, která přijde do tuzemských obchodů už za tři dny, je následovník tamagoči. Je jím v cizině velmi úspěšná hra Nintendogs určená pro malou herní konzoli Nintendo DS. Hráč si vybere štěně z osmnácti plemen, o které se musí poctivě starat - dávat mu jíst, hrát si s ním a občas podrbat elektronickým perem.

"Jsme jedni z největších pejskařů na světě, proto věřím, že budeme úspěšní a do Vánoc prodáme několik tisíc kusů," říká Josef Kantor, šéf společnosti Conquest entertainment, zástupce Nintendo v Česku.

Přilákat pozornost dětí se rozhodli pomocí billboardů a velkou kampaní zaměřenou na školáky. Pro menší děti chystají obchodníci spoustu věcí na motivy Večerníčka. Tomu je letos čtyřicet let a už od srpna k němu Česká televize pořádá akce, které prodej podpoří.