Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo vytvořilo aplikaci. Přitom stačí jen zkontrolovat techničák

  12:58aktualizováno  14:32
Ministerstvo dopravy připravilo webovou aplikaci, která má majitelům vozů napovědět, zda jejich auto není v takzvaném polopřevodu. Stejnou informaci přitom provozovatel auta zjistí pouhým pohledem na jméno napsané ve svém technickém průkazu.

Totéž co z aplikace se dozvíte pouhým pohledem na malý či velký technický průkaz. | foto: Profimedia.cz

Pro majitele aut, kteří si nejsou jisti, zda je jejich vůz řádně převeden, nyní ministerstvo připravilo stránky www.dokonceteregistraci.cz. Na nich si může majitel auta zkontrolovat, zda jeho vůz není v polopřevodu. Potřebuje k tomu zadat číslo malého technického průkazu a následně systém sdělí stav vozidla.

To je ale na první pohled poněkud zdlouhavá věc. Pro lidi, kteří vědí, jak se jmenují a kde bydlí, se nabízí ještě jedno jednodušší řešení. Pokud jméno a adresa na malém technickém průkazu souhlasí s tím jejich, auto je převedené. Pokud ne, tak není.

Tomuto výkladu nijak neodporuje ani mluvčí ministerstva Tomáš Neřold a přiznává, že kontrola podle jména na průkazu (jehož číslo je ke vstupu do aplikace potřeba) je také řešením. „Chtěli jsme ale lidi vybudit k tomu, ať se o problematiku zajímají. A také definitivně potvrdit domněnky majitelů aut, kteří si tím na základě údajů v malém technickém průkazu nejsou jistí,“ obhajuje existenci aplikace Neřold.

Aplikace má majitelům vozů napovědět, zda jejich auto není v takzvaném...

Přímé finanční náklady pro ministerstvo podle mluvčího navíc vznik aplikace neznamenal, odčerpala ale určitý počet „člověkohodin“ z již uzavřené smlouvy s dodavatelem. „Aplikaci vytvořila společnost ICZ v rámci stávající smlouvy na provoz Centrálního registru vozidel. Smlouva umožňuje čerpat IT podporu a pracovní kapacitu i na požadavky související s legislativními změnami v registraci vozidel,“ vysvětluje.

Diskutující na iDNES.cz také upozornili na další chybu aplikace. Ať napíšete do kolonky cokoli jiného než číslo technického průkazu, například „XXX“, systém vám to potvrdí hláškou „Děkujeme, vaše vozidlo je správně zaregistrované“. Navíc ještě s dovětkem, že tento stav je platný ke dni 12. 4. 2015.

I tento problém si na ministerstvu podle Neřolda dopředu uvědomovali. Je způsoben tím, že aplikace obsahuje (údajně z bezpečnostních a kapacitních důvodů) pouze čísla malých technických průkazů nepřihlášených aut. Nikoli všechna čísla z registru.

Čas do konce června

V Centrálním registru vozidel je podle údajů ministerstva dopravy přes 773 tisíc takzvaných polopřevedených aut. Polopřevody dosud sloužily hlavně majitelům autobazarů. Prodávající vozidlo odhlásil, ale v registru ho nepřihlásil nový majitel. Vozidlo zůstalo v registru, mělo značky i pojištění a bylo možné ho provozovat. Řada lidí si však vozidlo nepřihlásila vůbec, takže například pokuty chodily na původního majitele.

Ministerstvo dopravy se už před časem rozhodlo registr od těchto aut, která tvoří asi deset procent všech vozidel, vyčistit. Už od prvního ledna letošního roku se tak do polopřevodu dostat nelze, protože odhlášení i přihlášení se vyřizuje najednou.

Kontrola registrace nenahlášeného vozidla.

Kontrola registrace nenahlášeného vozidla.

Do konce června bude nutné převod dříve polopřevedených aut dokončit. Jinak vozy administrativně zaniknou. „Pokud tu registraci majitelé nedokončí, vozidlo se stane technicky nezpůsobilé a nebude být moci znovu registrováno. Zaniká tím i veškeré pojištění,“ upozornil při pondělním představení aplikace ministr dopravy Dan Ťok.

Zodpovědný za převod je podle něj člověk, který vůz nepřihlásil, nikoli ten, kdo jej odhlásil. „Páchá přestupek a jedná protiprávně, a my bychom rádi, aby se to nedělo,“ řekl Ťok. Výjimku i po rozhodném datu pro dokončení registrace podle něj budou mít pouze veteránská auta, jejichž agenda podléhá jiným pravidlům.

Autoři: ,


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

Rimac vyrobil zatím dva modely. Na snímku nový Concept Two.

Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako...

Zaměstnanci mě drželi před krachem. Pracovali zdarma, říká šéf Wizz Air

Zakladatel aerolinek Wizz Air József Váradi.

Jednoho dne může zákazník platit za dodatečné služby, ale letenka bude zdarma, hledí do budoucna zakladatel aerolinek...

Najdete na iDNES.cz