Jeden kilometr rychlotrati může Česko stát 300 až 600 milionů korun

  13:20aktualizováno  13:20
Zhruba za osm let by cesta vlakem z Prahy do Brna mohla trvat necelou hodinu. Počítá s tím ministerstvo dopravy, které plánuje zprovoznit přes 1000 kilometrů vysokorychlostních tratí. Cena za jeden kilometr by se měla pohybovat mezi 300 až 600 miliony korun.

Rychlovlak TGV | foto: Reuters

Celková částka lze ale těžko vyčíslit. Podle údajů ministerstva se nově postaví 700 až 800 kilometrů nových tratí. Dalších 400 bude modernizovaných. "Investiční náklady na kilometr jsou dány typem terénu," uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Úseky v rovině vyjdou levněji než ty v kopcovitém terénu, kde je vyšší podíl mostů nebo tunelů.

Podle Šlegra je ale cena za jeden kilometr rychlotrati srovnatelná s kilometrem dálnice. "Nejedná se o stavby, které by se z tohoto pohledu vymykaly náročnosti investic do dopravní struktury, které jsou realizovány již v současnosti," uvedl.

Problémy s investicemi se nepředpokládají
Také ministr dopravy Aleš Řebíček předpovídá dobrý průběh investic. "Problémy s investicemi mohou vzniknout u jakéhokoli projektu, ale u takto nadnárodního je nepředpokládám. Peníze jsou vždy jen otázkou priorit a tento typ projektu ve chvíli, kdy se přiblíží realizace, jistě bude mít prioritu docela vysokou," uvedl Řebíček.

"Evropa je na nohou, poptávka po rychlém spojení bude narůstat a nebe má také nějakou konečnou kapacitu. Proto se už dnes přemýšlí o nových možnostech," vysvětlil důležitost rychlotratí Řebíček.

Česko je závislé na evropských konceptech
Podle ministra jsou vysokorychlostní tratě nadnárodní projekt. Napojují se na obdobné tratě v zahraničí. "Jako takový ho je jistě třeba brát vážně, ale stejně tak je třeba počítat s tím, že to není záležitost třeba příštích pěti let," uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček.

"S realizací tratí počítá ministerstvo v období po dokončení v současnosti čtyř tranzitních železničních koridorů, což má být kolem roku 2016," dodává Petr Šlegr.

Souvislost rychlotratí v Česku s plány v ostatních zemích zdůrazňuje také děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. "Naše území je tak malé, že vysokorychlostní trať musí být součástí evropské sítě. Ministerstvo to má dobře naplánované," uvedl. Tvrdí, že tratě není možné budovat nezávisle na evropských konceptech.

Vlaky pojedou i 360 kilometrů v hodině
Rychlost se na nových tratích bude zvyšovat postupně. V připravovaném tunelu z Prahy do Berouna bude možné jet rychlostí až 300 kilometrů v hodině. "Speciální tratě na rychlost až 360 kilometrů v hodině přicházejí v úvahu zejména v úseku mezi Drážďanami, Prahou, Brnem a Ostravou," uvedl Šlegr.

Nejprve na vhodných modernizovaných úsecích pojedou zhruba 200 km/h, rychlost zvýší, až budou k dispozici vhodné dlouhé úseky nových tratí.

To naznačuje způsob, jak budou nové tratě vznikat. Vysokorychlostní železniční systém nebude sestaven pouze ze speciálních vysokorychlostních tratí. V méně zatížených úsecích budou využity tratě konvenční železniční sítě, modernizované na vyšší rychlosti.

Novostavby se objeví především v úsecích, kde se na současné tratě další vlaky "nevejdou", tedy zejména v příměstských úsecích.

Jízdenka za tisíce
Někteří se už se nyní hrozí toho, kolik cesta vlakem bude stát. Ministerstvo ani odborníci tyto obavy však vyvrátit nemohou. Ceny se budou pohybovat v řádech tisíců a přiblíží se letecké dopravě.

"Bude to alternativa k leteckému spojení mezi evropskými městy. Protihodnotou bude vyšší komfort, odpadne cesta na letiště a podobně. Je to konkurence letecké dopravě, takže i cena musí být volená v této podobě," uvedl Petr Moos.

V Česku se testuje AGV
Na českých kolejích už se konkurence pro letadla projíždí zhruba jeden měsíc. Až do září se na zkušební dráze nedaleko Cerhenic u Kolína testuje francouzský rychlovlak AGV. - čtěte více o testovacích jízdách

Zaplatili byste za cestu rychlovlakem stejnou cenu jako v letadle?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 25. července 2008. Anketa je uzavřena.

Ne 4184
Ano 1961


Nejčtenější

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...



Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Smrt novináře ničí saúdskou reputaci na trzích, investoři se zbavují akcií

Saúdskoarabský novinář Džamál Chášakdží (1. února 2015)

Zahraniční investoři se během minulého týdne ve velkém zbavovali saúdských akcií. Čistá hodnota jejich prodeje činila...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...

Další z rubriky

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Dražší německé mýto nás zničí, bojí se české firmy. Platí až trojnásobek

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Až trojnásobné výdaje za mýto na německých dálnicích zatěžují po letošním zdražení české kamionové firmy. Pro část...

Most zadarmo. Česko-italské sdružení stále nestíhá termíny

Stavba nového silničního mostu na Rokycanské třídě v Plzni. (6. listopadu 2015)

Kontrola Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhalila další zpoždění na opravě dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným...



Najdete na iDNES.cz