Jedni tvrdí, že mu jméno dali vojenští zkušební řidiči podle komiksové postavičky, která dokázala procházet zdí, jiní míní, že slangové slovo jeep už dávno před druhou světovou válkou v americké armádě značilo cokoliv vybočujícího z normálu, nového či neobvyklého. Nejpravděpodobnější však je, že jméno vzniklo ze zkratky GP, která se v angličtině vyslovuje dží-pí a znamená General Purpose, tedy pro všechny účely. Původní jeep vyjel do světa tak rychle, jak vyžadoval rozhořívající se válečný konflikt. V půlce roku 1940 - když bylo zřejmé, že USA budou muset vstoupit do druhé světové války - vyzvala americká armáda 135 domácích firem, aby pro ni připravily zcela nové univerzální auto. V parametrech bylo, že vůz musí jet rychlostí nejméně 88 km/h i zdolávat krokem terén, brodit se vodou s výškou hladiny do 46 cm, aniž by do kabiny zatékalo, samozřejmostí měl být pohon všech čtyř kol... Nakonec se finále boje o velkou zakázku zúčastnily tři firmy Bantam Car Buttler, Ford Motor Company a konečně i Willys Overland. Zelenou mělo dostat nejlepší řešení, které spojovalo přednosti všech tří nabídek. Tak se základem stala konstrukce Willys Overland se čtyřválcovým motorem 2.2 SV o výkonu 45 kilowattů, který byl nejsilnější a nejpružnější, dál vůz dostal třístupňovou převodovku s dvoustupňovou redukcí, pohon všech kol, otevřenou karoserii bez dveří a se sklopným čelním sklem, kapalinové brzdy... Přesně 2643 jeepů připravila firma Bantam, ovšem hlavní produkce byla přidělena společnostem Wil- lys a Ford, z nichž první do konce války vyrobila 362 841 jeepů a Ford přidal dalších 281 448 téměř identických vozidel. Éra Jeepů Willys MA a MB (M - military - vojenský, A - původní koncepce a B - modernizovaného provedení) končila v padesátých letech v korejské válce. Dodnes uchovávají tyto symboly vítězství z druhé světové války milovníci vojenské historie prakticky v celé západní Evropě včetně poraženého Německa, pozadu nezůstávají ani fandové v Česku. Nejslavnější terénní automobil, který později inspiroval k následování i jiné značky, se z vojenských služeb propracoval také k civilnímu nasazení. Výrobní firma rovněž v uplynulých desetiletích několikrát změnila majitele. Od roku 1987 patří koncernu DaimlerChrysler Corporation.
Jeep je šedesátiletý
Jedni tvrdí, že mu jméno dali vojenští zkušební řidiči podle komiksové postavičky, která dokázala procházet zdí, jiní míní, že slangové slovo jeep už dávno před druhou světovou válkou v americké armádě značilo cokoliv vybočujícího z normálu, nového či neobvyklého. Nejpravděpodobnější však je, že jméno vzniklo ze zkratky GP, která se v angličtině vyslovuje dží-pí a znamená General Purpose, tedy pro všechny účely. Původní jeep vyjel do světa tak rychle, jak vyžadoval rozhořívající se válečný konflikt. V půlce roku 1940 - když bylo zřejmé, že USA budou muset vstoupit do druhé světové války - vyzvala americká armáda 135 domácích firem, aby pro ni připravily zcela nové univerzální auto. V parametrech bylo, že vůz musí jet rychlostí nejméně 88 km/h i zdolávat krokem terén, brodit se vodou s výškou hladiny do 46 cm, aniž by do kabiny zatékalo, samozřejmostí měl být pohon všech čtyř kol... Nakonec se finále boje o velkou zakázku zúčastnily tři firmy Bantam Car Buttler, Ford Motor Company a konečně i Willys Overland. Zelenou mělo dostat nejlepší řešení, které spojovalo přednosti všech tří nabídek. Tak se základem stala konstrukce Willys Overland se čtyřválcovým motorem 2.2 SV o výkonu 45 kilowattů, který byl nejsilnější a nejpružnější, dál vůz dostal třístupňovou převodovku s dvoustupňovou redukcí, pohon všech kol, otevřenou karoserii bez dveří a se sklopným čelním sklem, kapalinové brzdy... Přesně 2643 jeepů připravila firma Bantam, ovšem hlavní produkce byla přidělena společnostem Wil- lys a Ford, z nichž první do konce války vyrobila 362 841 jeepů a Ford přidal dalších 281 448 téměř identických vozidel. Éra Jeepů Willys MA a MB (M - military - vojenský, A - původní koncepce a B - modernizovaného provedení) končila v padesátých letech v korejské válce. Dodnes uchovávají tyto symboly vítězství z druhé světové války milovníci vojenské historie prakticky v celé západní Evropě včetně poraženého Německa, pozadu nezůstávají ani fandové v Česku. Nejslavnější terénní automobil, který později inspiroval k následování i jiné značky, se z vojenských služeb propracoval také k civilnímu nasazení. Výrobní firma rovněž v uplynulých desetiletích několikrát změnila majitele. Od roku 1987 patří koncernu DaimlerChrysler Corporation.
Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů
Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...
Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí
Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není
Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....
Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko
Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh
Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...
Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice
Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...
Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině
Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...
Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži
Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...
Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí
Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....