Tak trochu stylem příručky, jak být pozitivní ještě dodává, že je plný energie a chuti učit se. Faktem je, že ať už s příručkou nebo bez, Jelínek důvod ke spokojenosti má.
Ve věku, kdy jeho vrstevníci po vysokoškolských studiích začínají ve velkých společnostech teprve stoupat, řídí jako středoškolák již druhou velkou firmu.
Tou první byla tuzemská pobočka prodejce elektroniky Thomson. Ve dvaadvaceti nastoupil do Thomsonu ČR jako obchodní zástupce pro prodej televizí, po šesti letech řídil celou pobočku pro Česko a Slovensko.
O další dva roky později dostal jako šéf na starosti Ukrajinu, Rusko a celé Pobaltí. "Znám Jirku od doby, kdy začínal, a že udělal kariéru, mě nijak nepřekvapuje. Vždycky to měl v hlavě srovnané a věděl, jak dosáhnout svého cíle," říká o Jelínkovi Jiří Řízek, šéf sítě obchodů s elektronikou Electroworld.
Televize Thomson byly přitom za Jelínkova vedení na tuzemském trhu jedničkou. "Vždycky, když se objevil nějaký problém, začal ho řešit. Rychle a vytrvale," říká o něm Řízek.
Když za Jiřím Jelínkem na konci loňského roku přišli lidé od podnikatele Karla Komárka, který za zakladatele CK Fischer Václava Fischera zaplatil dluhy, firmu ovládl a uchránil před krachem, s nabídkou šéfovat "Fischera", bral to prý jako velkou výzvu.
"A tuto výzvu hodlám jednoznačně zhodnotit ve prospěch svůj i klientů cestovní kanceláře," tvrdí sebevědomě muž šéfující cestovce, která loni utržila 2,6 miliardy korun. V oboru je přitom absolutní nováček.
Práce a sport
Jelínek vidí za svou úspěšnou kariérou především "tvrdou práci a správné vize, které dokáže naplňovat," ale i sport.
Je také velkým fanouškem anglické kopané. "S partou přátel u sklenky správně vychlazeného piva. Ze sedmého schodu...," říká decentně.
"Pracuje šestnáct hodin denně, žádná rodina. Jen práce a zase práce. V neděli od sedmi ráno golf jako relax," popisuje životní rytmus stále svobodného Jelínka Miloslav Vyhnal ze společnosti Atlantik FT.
Právě Atlantik, rovněž patřící do impéria Karla Komárka, měl převzetí CK Fischer na starosti, takže Vyhnal s Jelínkem úzce spolupracují. Vlastnosti, které na Jelínkovi nejvíce oceňuje, jsou podle něj "obrovský tah na branku a ohromná vůle to dokázat, neuhnout negativním vlivům a absolutní loajalita vůči majitelům".
Já a Václav Fischer
Nic než dlouhé hodiny v práci Jelínkovi ani nezbývá, protože jeho úkoly a cíle jsou ambiciózní. Ve firmě bylo potřeba postavit nový pracovní tým, který se rozpadal po odchodu charizmatického zakladatele Václava Fischera.
Ten měl mít v cestovní kanceláři původně na starosti klíčový marketing a nové destinace, po několika týdnech však společnost, v níž mu později zůstala už jen tři procenta akcií, opustil.
"Došlo ke střetu generací," uvedl po svém odchodu na adresu Jelínka padesátník Fischer. Jelínek řekl, že Fischera viděl všehovšudy čtvrt hodiny na poradě s dalšími deseti lidmi a žádné velké tříbení názorů prý neproběhlo.
Kromě rozkolů se zaměstnanci musel Jelínek řešit další pálivé problémy. Zastavit ztráty společnosti, které podle Vyhnala dosahovaly v posledních třech letech téměř 300 milionů korun ročně. Loni firmě také poklesly zhruba o deset procent tržby, a navíc se letos ukázalo, že CK Fischer nemá tři sta tisíc klientů, jak předchozí vedení tvrdilo, ale jen polovinu.
"Některé úkoly zvládá pan Jelínek lépe, některé hůře, ale je třeba brát v úvahu zejména to, že situace v cestovním ruchu není ideální," upozorňuje Vyhnal.
Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting, která se zabývá cestovním ruchem, považuje Jelínkovo působení ve Fischeru za jednoznačně úspěšné. "Je to velmi schopný mladý muž. Podle mého názoru se mu to, s čím tam šel, tedy obnovit důvěru klientů v cestovní kancelář, podařilo," říká.
Přijde Fischer o prvenství?
Přestože CK Fischer podle něj letos může ztratit své prvenství mezi kancelářemi podle výše tržeb, protože mu šlape na paty konkurenční Čedok, nebere to jako neúspěch. Čedok je podle Beránka dnes jiná kancelář než Fischer, protože tržby nezvyšuje ani tak na klasickém prodeji zájezdů, jako například díky turistům ze zahraničí přijíždějícím do Česka na kongresy.
A že Jelínka na rozdíl od Fischera na veřejnosti nikdo nezná? To není podle Beránka nic divného. "Fischer byl absolutně nejcharizmatičtější člověk v tomto státě, to se nedá srovnávat. Kdo třeba ví, jak se jmenuje a jak vypadá šéf Čedoku či Exim Touru," říká Beránek.
O tom, jaký další cíl by si chtěl splnit, teď Jiří Jelínek nepřemýšlí a ani na to podle svých slov nemá čas. Ale na vrcholu se rozhodně ještě necítí. "Ve svém věku mám ještě spoustu sil a energie, chci se stále učit nové věci a zdokonalovat se v tom, co už znám," říká.