Jerex je jednou ze smluvních odtahových služeb ŘSD. Na místo nehody by správně měla být přivolána, pokud řidič nemůže nebo nechce zavolat odtahovku, kterou má domluvenou jeho pojišťovna. Na starosti má mimo jiné i správu odtahů mezi 141,5 a 188,7 kilometrem dálnice D1.
Portál iDNES.cz již v minulosti upozorňoval na to, že si firma na tomto úseku za odtahy účtuje více až třikrát vyšší sazbu, než kolik jí náleží podle smlouvy s ŘSD. Dokument obě strany podepsaly v únoru 2017 a je veřejně dostupný na registru smluv. Ceník je ve veřejné verzi skryt, redakce má k dispozici jeho ověřenou, nezakrytou verzi. Ředitelství v návaznosti na vydání textu rozhodlo o tom, že ve firmě provede audit.
Jenže ani po něm se situace nezlepšila. „Zavolal jsem si odtahovku od pojišťovny, ale stejně přijeli z Jerexu a odtáhli mě,“ vypráví řidič, který v květnu havaroval na D1 mezi Velkým Meziříčím a Jabloňovem. „Tvrdili, že tam auto dělá překážku víc než, myslím, hodinu, a že ho musí odtáhnout oni. Oháněli se nějakým příkazem policie,“ dodává. Řidič si přál zůstat v anonymitě, redakce však jeho jméno zná.
Podle záznamu z akce, který redakci poskytlo ŘSD, si řidič odtahovou službu od pojišťovny zavolal, nedorazila však ani po čtyřech hodinách. Důvodem bylo podle ŘSD to, že ani nikdy nevyrazila - koronavirová krize byla v plném proudu a vůz by musel překročit hranice se Slovenskem. To ale vzhledem k situaci nešlo. Policie tak odtah nařídila, aby se silnice uvolnila, a povolala smluvní službu ŘSD.
Odtahovka ŘSD zneužívá monopolu. Účtuje si ceny, které nemá ve smlouvě |
Tisíce korun navíc
Jerex řidiči za sto osmdesát kilometrů, které při odtahu dohromady ujel, naúčtoval téměř deset tisíc korun. Podle smlouvy s ŘSD by přitom měla být cena přinejmenším o zhruba tři a půl tisíce nižší. Stejně tak si pak společnost nechala za manipulační práce místo jednoho tisíce korun zaplatit 5 tisíc korun.
Řidič navíc musel firmě zaplatit i za položku, kterou Jerex ve smlouvě s ŘSD vůbec nemá. Šlo o „práce v noci“, které řidiče stály 4 tisíce korun – cena za pracovní úkony by přitom dle ujednání měla být zhruba poloviční. Celkem řidič zaplatil 27 tisíc korun, téměř trojnásobek smluvní ceny. Zaplatit přitom musel, odtahová společnost blokovala vůz na svém 90 km vzdáleném parkovišti až do zaplacení. Právě proto odtahovka najela tolik kilometrů, ačkoli ji řidič žádal o složení na nejbližším parkovišti mimo dálnici.
Odtahové služby pojišťoven by podle dat České asociace pojišťoven podobný odtah zvládly o zhruba deset tisíc korun levněji. Oproti podmínkám smlouvy Jerexu s ŘSD by však běžné odtahovky byly dražší.
Na to, že si Jerex účtuje více, přitom doplácí hlavně řidiči. Pojišťovny jim totiž proplatí jen tak vysokou částku, jakou by si za odtah byla naúčtovala jejich smluvní odtahová služba.
Máte špatný ceník, tvrdí firma
Jerex se v dubnu hájil tím, že postupuje přesně podle ceníku. Na opakované prosby o jeho zaslání však redakce dostala odmítavou reakci. „Je zřejmé, že se na něčí popud snažíte získat informace na které dle smlouvy ŘSD nemáte nárok,“ řekl Michal Polanský, vedoucí odtahové služby, v červenci. Podle něj jde jen o pokus poškodit dobré jméno společnosti. „Žádám vás, abyste nás dalšími dotazy už neobtěžoval,“ dodal.
A vše je v pořádku i podle ŘSD. Audit, který ve firmě na popud článku iDNES.cz proběhl v dubnu, podle mluvčího ředitelství Jana Studeckého nezjistil pochybení. „Faktura byla shledána v pořádku,“ uvedl. Ani on však na prosby o zaslání ceníku, podle kterého Jerex postupuje, nezareagoval kladně.
Firma však má s ředitelstvím nadstandardní vztahy. V minulosti od něj získávala neobvyklé zakázky – například v roce 2016 upozornil Nadační fond proti korupci na to, že si Jerex ŘSD najímá na opravy svodidel bez výběrového řízení.
Ve stejném roce se pak objevil také případ, ve kterém si firma za opravu jedné šedesáticentimetrové značky účtovala 80 tisíc korun. Zakázku také získala bez výběrového řízení. ŘSD však tehdy rozhodnutí hájilo tím, že jen práce a materiál stály zhruba jedenáct tisíc korun. Zdražení podle něj způsobily i náklady na dopravní opatření, tedy pronájem dopravního značení.
Aktualizace a opravy: Text byl aktualizován o popis ŘSD, které se po vydání článku vyjádřilo k průběhu konkrétního odtahu
Stanovisko JEREX, a.s.:Společnost JEREX, a.s. řádně poskytuje pro Ředitelství silnic a dálnic služby, spočívající v odtazích vozidel z dálnice D1 a opravám dálnice D1 na základě uzavřené smlouvy, vzešlé z řádného veřejného výběrového řízení. Poskytování služeb společnosti JEREX, a.s. ve prospěch Ředitelství silnic a dálnic služby bylo podrobeno auditu, který neshledal žádné pochybení. Společnost JEREX, a.s. nemá s Ředitelstvím silnic a dálnic nadstandardní vztahy, které by měly původ v nelegálním a nepoctivém jednání. Společnost JEREX, a.s. nezískala od Ředitelství silnic a dálnic žádné neobvyklé zakázky, které by měly původ v nelegálním a nepoctivém jednání, a pokud lze mezi společností JEREX, a.s. a Ředitelstvím silnic a dálnic hovořit o neobvyklých zakázkách tak pouze v kontextu jejich zvláštní povahy při realizaci či kurióznosti. Odtahy na nejfrekventovanější dálnici v České republice musí být v režimu 24/7 připravena realizovat firma, mající technické i personální vybavení pro běžné i mimořádné situace nastalé na dálnici v jakoukoliv denní či noční dobu / roční dobu bez ohledu na počasí, což je logicky nákladnější než za standardních podmínek a což se tedy promítá i do cen služeb. Společnost JEREX, a.s. není monopolním dodavatelem služeb pro Ředitelství silnic a dálnic, a jedná v souladu s platnou legislativou. |