Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Úzkokolejky v úzkých. Hrozí zastavení provozu, tvrdí kraj

  11:41aktualizováno  12:22
Jihočeský kraj a Vysočina začínají vážně řešit situaci, že přestanou jezdit vlaky na dvou úzkorozchodných tratích z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Důvodem je údajná špatná finanční situace společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která tratě vlastní a provozuje na nich i vlaky objednané oběma kraji.

Úzkokolejka v Obratani | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Podle informací předložených JHMD je tato společnost v tíživé finanční situaci, nemá odpovídající cash-flow a nevylučuje se možnost zastavení provozu,“ píše se v materiálu pro jednání Rady Kraje Vysočina, který se objevil na krajském webu.

Z informace vyplývá, že je ohroženo zabezpečení drážní dopravy na obou tratích, které JHMD provozují. Firma už v roce 2013 spadla na několik týdnů do insolvence kvůli nespláceným pohledávkám. V insolvenci je několik týdnů i společnost Strojírny místních drah, kterou JHMD ovládají. 

Vyjádření JHMD redakce zjišťuje. Ve firmě došlo před třemi lety k zásadnímu sporu mezi akcionáři, a vedení firmy převzal tým okolo Borise Čajánka. Zakladatel firmy Jan Šatava a další železniční nadšenci z firmy úplně odešli. Na webu firmy není o problémech ani zmínka.

Zástupci obou krajů už s firmou v poslední době několikrát jednali. JHMD například požaduje navýšení ceny, kterou kraj doplácí na provoz vlaků, ze 66 až na 140 za každý ujetý kilometr, což úřady odmítly. JHMD chce také prodloužit smlouvu až do roku 2024. Firma chce například zpětně doplatit i poplatek za dopravní cestu od roku 2010, který předcházející vedení nepožadovalo. Kraj navrhl zvýšení plateb o půl procenta. 

„Jednání s JHMD byla v posledních dvou týdnech velmi intenzivní a nadále pokračují, v našem kraji i na úrovni hejtmana a radního pro dopravu, finanční požadavky JHMD jsou bohužel z velké části pro kraj nereálné. Hledáme všechny možnosti, jak jim pomoci,“ komentoval situaci Ivan Študlar z kanceláře jihočeského hejtmana.

Kraje už mají připravený i alternativní jízdní řád pro autobusy pro případ, že by došlo k zastavení železniční dopravy. „K tomuto kroku bychom sahali velmi neradi, protože úzkokolejky představují významný fenomén regionu i v mezinárodním měřítku,“ doplnil Študlar.

JHMD hrozí navíc i další problémy kvůli pořízení modernizovaných vozů M27. Firma jim říká Nautilus, mezi železničními fanoušky i cestujícími se jim říká častěji Hašišbedna pro neobvyklý design. Na jejich modernizaci má firma získat evropskou dotaci, krajské rady ale už oznámily, že dojde k částečnému škrtání dotace pro porušení podmínek. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

Letadlo německé společnosti Air Berlin
Kolem padlého obra německých aerolinek Air Berlin krouží investor

Německý investor Hans Rudolf Wöhrl, který už podniká v letecké dopravě, má zájem o zkrachovalou aerolinku Air Berlin. Za druhého největšího leteckého dopravce...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.